Kommuner, regioner og staten laver mange værdifulde og innovative løsninger.
CO-PI hjælper med at sprede løsningerne mellem de offentlige arbejdspladser.
Det gør vi ved at indsamle viden om innovationer og bringe innovationsaktive ledere, praktikere og konsulenter sammen.
Hvorfor er det vigtigt at sprede innovation?
Når vi genbruger andres løsninger, kan vi spare udviklingsomkostninger, springe blindgyderne over og komme hurtigere frem til effekten.
Når vi deler vores egne løsninger med andre, kan vi bruge de andres erfaringer med at tilpasse og implementere løsningen til at gøre vores egen løsning endnu bedre.
Alle får mere for skattekronerne når offentlige og private arbejdspladser hjælper hinanden med at skyde genvej til innovation, i stedet for parallelt at udvikle løsninger på de samme problemer.
Spørgsmål og svar om spredning af innovation:
Spredning handler om at dele og genbruge innovative løsninger.
Innovation er spredt, når en løsning, der er udviklet, implementeret og har skabt værdi ét sted efterfølgende tages i brug og skaber værdi et nyt sted.
Løsningen kan enten kopieres direkte fra ét sted til et andet, den kan anvendes i en tilpasset form, eller den kan inspirere til ny udvikling et andet sted. Spredning er først sket, når løsningen er implementeret, og adfærden er ændret det nye sted.
Spredning kan ske på forskellige måder. Den kan ske (næsten) af sig selv – også kaldet spredning gennem diffusion. Her spredes innovationen løbende og ikke-planlagt. Omfang og hastighed afhænger blandt andet af innovationens karakter, af mængden af kommunikation om innovationen og af de mennesker, der tager innovationen til sig.
Innovationer, der er på mode og passer ind i eksisterende praksis, finder næsten gnidningsfrit vej fra arbejdsplads til arbejdsplads. Det er dog ikke sikkert, at værdien genskabes de nye steder, og innovationer, der bryder med det vante, sker sjældent på denne måde.
Spredning kan også foregå via relationer i fx netværk. Her hjælpes spredningen på vej af personlige møder, hvor den oprindelige innovation og erfaringerne bliver oversat og tilpasset til en ny kontekst. Det forudsætter tillidsfulde relationer og løbende dialog.
Endeligt kan innovationer spredes i åbne innovationsprocesser, hvor forskellige aktører samarbejder om at udvikle og skalere nye løsninger. Dette fører ofte til mere robuste løsninger, der giver større chance for spredning.
Spredning af innovation sker ikke af sig selv, men gennem udveksling af erfaringer. Der skal to til at sprede innovation: En til at dele og en til at genbruge samme løsning.
Første skridt er at indlede en åben dialog om den innovation, du ønsker at dele. Ved at videndele om innovationen, kan I finde ud af, om det giver mening at sprede innovationen.
Under hele processen er det vigtigt, at man er ærlig over for sig selv og andre om, hvilke udfordringer og kritik, man har mødt, og hvilket fejl, der er begået.
I Spredningsguiden er udviklet for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres. Spredningsguiden består af seks faser, der hjælper med at strukturere samarbejdet mellem dem der deler og genbruger innovationer.
Til hver fase er der udarbejdet konkrete værktøjer, der hjælper med at stille de vigtige spørgsmål – i dialogen mellem deler og genbruger af en innovation.
Der er flere barrierer for spredning af innovation. Det kan for eksempel opfattes som finere eller mere legitimt at udvikle nye løsninger fra bunden, i stedet for at genbruge eksisterende løsninger.
Derudover spiller finansiering også en rolle, da det ofte er lettere at skaffe midler til nye løsninger end til at genbruge andres løsninger.
Uanset om man udvikler nyt eller genbruger andres løsninger, kræver det ikke kun ressourcer, når man udvikler en løsning fra bunden, men også når man skal implementere en tilpasset eller kopieret løsning, og skabe forankring af nye løsninger og arbejdsgange.
→ Læs mere i publikationen Store kunstnere stjæler – spredning af offentlig innovation
Mange får tit rodet begreberne skalering og spredning sammen. De to begreber deler ambitionen om at udbrede løsninger, men de gør det på forskellige måder og med forskellige nuancer.
Skalering er en særlig type af spredning, hvor formålet er at udbrede en løsning i større skala. Det er en struktureret og organiseret proces, der ofte foregår inden for specifikke områder, som fx internt i en kommune eller virksomhed. Skalering handler derfor om at gentage en vellykket løsning flere steder inden for samme organisation.
Spredning er et bredere begreb, hvor der også er plads til, at løsninger ikke nødvendigvis kopieres direkte. Her kan den der genbruger løsningen også lade sig inspirere af løsningen og tilpasse den til sin egen arbejdsplads.
Spredning sker, når en løsning, der har vist sig at give værdi et sted, bliver tilpasset, kopieret eller inspirerer til udvikling et andet sted. Der er derfor mulighed for variation og tilpasning efter egne behov.
Seneste nyheder om spredning af innovation:
Materialer og værktøjer til spredning af innovation:
Store kunstnere stjæler – spredning af offentlig innovation
Spredningsguiden
Værktøjer til spredningsguiden
Har du brug for hjælp eller sparring?
CO-PI er klar til at sparre med dig om spredning af innovation. Vi hjælper også med oplæg og workshops. Kontakt os, så vender vi retur.