Den offentlige sektor køber ind for omkring 400 milliarder kroner om året. Hvis blot en lille procentdel af disse indkøb er innovative, kan det blive en stor gevinst for samfundet.
Når innovative offentlige indkøb lykkes, kan de føre til nye løsninger både på komplekse samfundsudfordringer inden for fx ældreområdet eller den grønne omstilling og til at få lidt bedre løsninger til hverdagsopgaverne.
CO-PI understøtter innovative offentlige indkøb i alle faser fra innovation til udbud. Det gør vi blandt andet ved at udvikle ny viden og konkrete værktøjer.
Spørgsmål og svar om innovative offentlige indkøb:
Et innovativt offentligt indkøb (IOI) tager udgangspunkt i et behov, som kan være enten en værdi man ønsker at realisere, eller et problem man gerne vil løse. Processen foregår i samspil med private virksomheder. Formålet er at udvikle nye løsninger, der ikke findes på markedet i forvejen.
- I et innovativt indkøb bliver leverandørerne inddraget så tidligt i processen som muligt og er med til at afdække behov og udvikle ideer.
- Innovative indkøb kan kræve flere ressourcer og tage længere tid sammenlignet med mere traditionelle indkøb. Men ved at samle viden og kompetencer fra offentlige og private virksomheder er det muligt at skabe resultater, som ingen af parterne ville kunne opnå på egen hånd.
- De ekstra ressourcer, der investeres i det innovative indkøb, kommer derfor tilbage senere i processen i form af løsninger, der skaber værdi for både den offentlige myndighed, den eller de private virksomheder og borgerne.
Definition på innovative offentlige indkøb
Et samspil mellem offentlige og private aktører, som fører til indkøb og implementering af noget nyt, der skaber værdi eller løser et problem for den offentlige aktør.
→ Noget nyt kan være nye eller væsentligt forbedrede produkter, serviceydelser, kommunikationsformer eller nye organisationsformer og processer. Det nye kan være det produkt, man køber i eller efter en innovativ proces. Det kan også være strukturer, infrastruktur, organisering osv., som er afledt af indkøbet og er resultater af den innovative proces.
→ Samspil betyder at leverandørerne bør inddrages så tidligt som muligt i processen, og at der har været en reel dialog med de potentielle leverandører om hvordan de kan være med til at realisere den ønskede værdi eller løse det problem, som har ført til beslutning om indkøbet.
Overvej at lave et innovativt offentligt indkøb, når der er et behov, som ingen løsninger endnu imødekommer. Processen kan godt igangsættes, selvom behovet endnu ikke står helt skarpt – fx hvis problemet er komplekst og/eller hvor løsningen ikke er et nyt udbud eller indkøb af en løsning, man er vant til at bruge.
- Når behovet er afdækket, kan processen om det innovative offentlige indkøb resultere i et indkøb af en eksisterende løsning, der tilpasses og bruges på nye måder i organisationen.
- Behovet for nye løsninger kan også sætte gang i en proces, hvor der etableres et offentligt-privat samarbejde om at udvikle en innovativ løsning på problemet. En løsning, som en privat virksomhed er med til at udvikle og senere leverer.
Typisk vil et innovativt offentligt indkøb kræve både en mere udforskende proces og et tværfagligt samarbejde i eller mellem organisationer, end de klassiske indkøb af kendte produkter til kendte behov:
- I den indledende fase, hvor behovet afdækkes, er det vigtigt at involvere brugerne og lave grundig behovsafdækning. Her er det også en god ide at involvere leverandører så tidligt som muligt i processen, da de har god viden om eksisterende løsninger og muligheder på markedet.
- Når behovet står skarpt, bliver det også lettere at træffe valg om proces for indkøb og evt. udbud – og senere igen formulering af krav til den ønskede løsning, evaluering af proces og værdi samt implementering af løsningen.
Markedsdialog opfattes nogle gange som en meget formel udbudsretslig mulighed for at være i dialog med markedet i forbindelse med et konkret udbud. Men der er meget bredere muligheder for markedsdialog.
Markedsdialog omfatter den dialog, som 'ordregiver' (dvs. den offentlige aktør) i alle indkøbets faser på forskellige måder har med en eller flere leverandører.
Jo tidligere i en indkøbs- og udbudsproces, man indgår i markedsdialog, desto bredere er mulighederne.
Tidlig markedsdialog – før udbuddet
Tidligt i en indkøbsproces kan markedsdialogen med virksomhederne være med til at kvalificere behovene hos den offentlige aktør og være en anledning til at få et overblik over de løsningstyper, som markedet besidder eller kan tilvejebringe.
Dialogen med markedet kan (som minimum) skabe overblik over, hvilke løsninger der allerede er udviklet, hvilke løsningstyper der er inden for umiddelbar rækkevidde, og hvilke der kræver mere omfattende udviklingsressourcer.
Der er ikke nogen præcis opskrift på, hvilke aktiviteter der udgør en markedsdialog. Eksempler på aktiviteter i en tidlig markedsdialog:
- Åben invitation til at give input til den offentlige aktørs opgavevaretagelse på et konkret område, fx via hjemmeside.
- Afholdelse af plenummøde, hvor alle interesserede er velkomne. Invitationen kan formidles som en forhåndsmeddelelse, og hvis der allerede tidligt er planer om et udbud kan genstandsfeltet beskrives mere eller mindre snævert.
- Skriftlig høring med udgangspunkt i en overordnet eller mere specifik beskrivelse af den udfordring man står overfor. Høringen må gerne gælde tekniske krav, når blot man ikke formulerer krav, der usagligt begrænser konkurrencen.
I løbet af markedsdialogen vil der opstå viden, som er relevant for og skal deles med flere virksomheder, når der laves et udbud. Det er derfor vigtigt at dokumentere den viden der skabes undervejs i forløbet, så den er nem at dele i forbindelse med et udbud. Det kan fx være i form af udarbejde rapporter, der skal offentliggøres, referater af møder mv.
Markedsdialog – efter udbuddet
Efter udbuddet er offentliggjort, er der begrænsede muligheder for dialog frem til afgivelse af (første) tilbud:
- Den offentlige aktør kan meddele supplerende oplysninger til udbudsmaterialet. Supplerende oplysninger kan både være oplysninger, der supplerer eller præciserer udbudsmaterialet.
- Den offentlige aktør har mulighed for at foretage visse ændringer i udbudsmaterialet. Uvæsentlige ændringer er tilladte, mens væsentlige ændringer kræver en forlængelse af fristen. Det er ikke muligt at foretage ændringer af grundlæggende elementer i udbudsmaterialet.
Et innovativt offentligt indkøb er ikke slut, når kontrakten er underskrevet og fakturaen betalt. Den fulde værdi af det innovative offentlige indkøb realiseres kun, hvis der også er fokus på implementering af den indkøbte løsning.
- Implementering af nye løsninger sker gennem aktiviteter, der understøtter, at løsningen bliver en del af hverdagen: Hvad kan hjælpe løsningen til at blive hverdag, og hvad står i vejen for at innovationen bliver hverdag?
- At implementere løsninger forudsætter, at der prioriteres ressourcer og ledelsesmæssigt fokus til implementeringsarbejdet. Ellers er der stor risiko for, at hele processen om det innovative offentlige indkøb bare har været en god proces for de involverede, men ikke skaber blivende værdi.
- Implementering hjælpes på vej ved at tænke det ind tidligt som en del af processen om det innovative indkøb. Fx ved at lægge en plan for implementeringsarbejdet og ved at afklare, hvem der har hvilke roller i implementeringsarbejdet: Hvad skal hvem gøre i den offentlige organisation? Hvad er leverandørens rolle?
Hvorfor er innovative offentlige indkøb vigtige?
Den offentlige sektor køber ind for mere end 400 milliarder kroner om året – alt fra bleer til broer. Samtidig står vi som samfund over for udfordringer, som er svære at løse inden for eksisterende rammer, og umulige at løse for nogen aktør alene. Det kalder på nye løsninger skabt i offentlig-privat samarbejde. Det gør potentialet i innovative offentlige indkøb enormt.
Det er langt fra alle indkøb, der er – eller skal være – innovative. Formålet med indkøbet er altid at dække et behov, om det så er at producere mad til børnene i daginstitutioner eller at kunne overvåge vind- og vejrforhold i de danske farvande. Nogle gange er det indlysende, at behovet kalder på en ny løsning, som skal udvikles eller tilpasses. Andre gange betyder nye krav eller ønsker, at det kan være relevant at kigge i retning af nye løsninger eller tilpasning af de eksisterende.
Uanset om det drejer sig om fx grønne løsninger eller teknologi, der kan understøtte velfærden, er der mange konkrete behov og udfordringer, som der ikke er nogen hurtig eller nem løsning på. Der er behov for innovation, og et veltilrettelagt samarbejde mellem den offentlige organisation og en eller flere private virksomheder kan åbne et innovationsrum, som ingen af parterne ville kunne skabe alene. Ofte vil – eller bør – samarbejdet omfatte et indkøb; et innovativt offentligt indkøb (IOI).
Materialer og værktøjer til innovative offentlige indkøb:
Værktøjer til innovative offentlige indkøb
Finansiering af innovative offentlige indkøb i Europa
Har du brug for hjælp eller sparring?
CO-PI er klar til at hjælpe dig med innovative offentlige indkøb, fx i form af sparring og oplæg. Kontakt os, så vender vi retur hurtigst muligt.