Sammen om løsninger til inkontinens

Vi går sammen i en fælles offentlig skaleringsproces for at gentænke teknologiske løsninger til brug i kontinenspleje på plejehjem. Målet er at øge værdigheden for borgere med inkontinens på plejehjem, forbedre plejepersonalets arbejdsmiljø og frigive tid til kerneopgaven. Vil I være med?

Hvorfor er det vigtigt? 

Der er et stort værdiskabende potentiale i at arbejde med inkontinens. 70 procent af de borgere, der i dag bor på plejehjem, har inkontinens. Tallet er over 90 procent for de plejehjemsbeboere, som har både fysiske og kognitive funktionsnedsættelser.

Det viser tal fra CO-PI's rapport 'Tid til at skifte', som sætter fokus på borgernes behov for samt plejepersonalets perspektiver på kontinenspleje.  

Som antallet af borgere med inkontinens stiger, øges omfanget af kontinensplejen som arbejdsopgave for plejepersonalet. Samtidig medfører flere mulitisyge, ældre borgere, at kontinensplejen bliver mere kompleks. Fokus på dette område kan sikre både værdighed for beboerne og et bedre arbejdsmiljø for personalet. 

Endelig er der en miljø- og klimamæssig belastning ved produktion og afskaffelse af bleer.

Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Gladsaxe Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) og Danish Life Science Cluster har derfor igangsat en skaleringsproces, hvor vi sammen arbejder på gode løsninger til udredning og pleje af inkontinensproblematikker blandt borgere i plejebolig.

Skal I med? 

Skaleringsprocessen samler offentlige aktører om en fælles behovsafklaring og markedsdialog med private leverandører. 

Jo flere offentlige aktører vi har med, jo bedre. Det sender et stærkere signal til virksomhederne om, at der vil være forretning i at udvikle nye løsninger.

Alle offentlige aktører, der ønsker at deltage i arbejdet med at finde løsninger, der kan reducere antallet af opgaver, man kører til i hjemmeplejen, kan løbende blive en del af skaleringsprocessen.

Sammen kan offentlige aktører:  

  • Reducere transaktionsomkostninger ved udvikling, anskaffelse og drift af nye løsninger.

  • Sætte skala bag de behov, vi går til markedet med.

  • Videndele på tværs og skabe fælles specifikation af behov og indkøbskrav. 

Er du privat aktør?

Vi vil også meget gerne i dialog med private aktører. Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev, så bliver du automatisk inviteret til vores arrangementer. Du kan også kontakte os med spørgsmål til arbejdet.

Læs mere om skaleringsprocessen:

Aktuelle arrangementer:

Pt. ingen aktuelle arrangementer.

Billede: Fem kommuner har underskrevet en fælles hensigtserklæring om fremover at stille nye krav i indkøb af løsninger til inkontinens den 3. juni 2024 på konferencen 'Tid til at skifte' på SOSU H i København (Foto: Rasmus Lind).

Det siger to af partnerne om samarbejdet:

Vi arbejder altid for at fremme borgernes livskvalitet og sikre værdighed i ældreplejen. Tiden er ofte knap, og der er mangel på faglærte medarbejdere. Derfor har vi brug for smartere og mere bæredygtige løsninger, der både kan øge borgernes værdighed og aflaste vores medarbejdere i en travl hverdag. Det mangler vi på inkontinensområdet. Måske er løsningen en ny type bleer, nye arbejdsformer eller noget helt tredje. Det ved vi ikke endnu, men det håber vi, at samarbejdet kan finde svarene på.

Maja Torp, fungerende rådmand for senior og omsorg, Aalborg Kommune

I Aarhus Kommune er vi altid optaget af at undersøge, hvordan vi kan skabe løsninger, der forbedrer borgernes livskvalitet. Hvis vi samtidig kan bidrage til at skabe løsninger, der betyder et bedre arbejdsmiljø for vores medarbejdere, så er det en win-win for os. Jeg mener også, at vi som landets næststørste kommune har en forpligtelse til at bidrage med løsninger, der er bedre for miljøet – fx i form af mindre affald. Jeg glæder mig til følge udviklingen af dette.

Christian Budde, rådmand for Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune

Vil du med – eller bare høre mere?

Skriv til os, og så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt:

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, viden og inspiration – direkte i din indbakke. CO-PI's nyhedsbrev udkommer 1-2 gange om måneden. 💡