Hvad er innovation?

Innovation er at gøre noget nyt, som skaber værdi.

Video: Se Niels Jakobsen, kreativ partner i CO-PI, forklarer offentlig innovation på cirka to minutter.

Alt rundt om dig har været innovation – på et tidspunkt.

Den telefon, du måske læser denne tekst på. Det transportmiddel, du måske befinder dig i. Den computer, du måske lige nu bruger. Eller det hæve-sænke-bord, du måtte sidde ved.

Innovation handler om at løse problemer og opfylde behov på nye og bedre måder.

Hvad enten det er store, radikale forandringer – eller små, gradvise forbedringer, der sammen skaber en mærkbar forskel.

Kernen i innovation er:

  • Problemløsning: Innovation er drevet af et behov for at tackle specifikke udfordringer og skabe forbedringer.
  • Anvendelse: En idé er ikke en innovation, før den fører til en ny løsning, der implementeres og bruges.
  • Værdi: Innovation skal altid føre til mærkbar forbedring og skabe værdi.

Hvad er offentlig innovation?

Hospitaler, plejehjem, børnehaver, uddannelsesinstitutioner og andre offentlige arbejdspladser over hele landet indfører ofte innovative løsninger.

Offentlig innovation kan være nye eller væsentligt ændrede:

  • produkter
  • serviceydelser,
  • processer og organisationsformer eller
  • måder at kommunikere med omverdenen på.

Offentlig innovation skal altid skabe værdi. Værdien kan have flere former:

  • indfrielse af politiske mål
  • stigende effektivitet
  • højere kvalitet
  • bedre borgerinddragelse
  • øget medarbejdertilfredshed

Offentlig-privat samarbejde om innovation

Vi står over for komplekse samfundsudfordringer, som vi kun kan løse gennem et styrket samarbejde mellem den offentlige og private sektor.

Fx klimakrisen og den demografiske udfordring.

Offentlig-privat samarbejde om innovation spiller derfor en afgørende rolle i de kommende års samfundsudvikling.

Offentlig-Privat innovation (OPI) dækker over forskellige typer samarbejder mellem offentlige organisationer og private virksomheder, som har innovation som formål. Målet er at udvikle eller tilpasse løsninger, som adresserer et behov hos den offentlige part.

💡 Gode eksempler på offentlig innovation

CO-PI har samlet mange eksempler på offentlig og offentlig-privat innovation. Både i kommunerne, regionerne og i staten – og på tværs.

Tag et kig på de gode cases og bliv klogere på, hvordan innovative løsninger kan se ud i praksis.

❓ Hvordan kan du arbejde med innovation?

Innovation er en faglighed med mange tilgange og metoder. Blandt de mest kendte er designtænkningadfærdsvidenskab og samskabelse.

På denne side kan du blive klogere på de vigtigste innovationstilgange, hvor eksperterne deler deres viden.

CO-PI har også samlet 20 vigtige værktøjer, du skal kende. De kan hjælpe dig i forskellige faser af dit innovationsarbejde – uanset om du er begynder, øvet eller ekspert.

Du kan også få vores 18 tips til dig, der vil skabe nye og bedre løsninger:

Må man stjæle innovation?

En offentlig arbejdsplads behøver ikke at opfinde noget unikt for at være innovativ. En innovation skal være ny for arbejdspladsen selv, men den må gerne være udviklet af andre.

Man må altså gerne stjæle med stolthed – og genbruge eller lade sig inspirere.

  • 3 ud af 4 af de offentlige innovationer er enten inspireret af andres løsninger eller kopieret fra andre.
  • Faglige relationer eller netværk er den vigtigste inspirationskanal for innovationer, der er inspireret af andres løsninger eller en kopi.

Spredningsguiden

Gør det nemt at dele og genbruge innovation.

Læs mere og download


Hvor innovative er offentlige arbejdspladser?

Fire ud af fem offentlige arbejdspladser har indført mindst én innovation i de seneste to år. Mange arbejdspladser har indført flere nye løsninger i samme periode.

Det viser den officielle statistik over innovation i den offentlige sektor – Innovationsbarometeret – som har CO-PI udgivet i samarbejde med Danmarks Statistik siden 2015.

De tusindvis af innovative løsninger på kommunale, regionale og statslige arbejdspladser over hele landet – skoler, biblioteker, sygehuse, jobcentre, politistationer – skaber ofte flere typer af værdi på én gang. Fx både højere kvalitet og større borgerinddragelse.

Figuren viser, om arbejdspladsen har indført mindst én innovation inden for en toårig periode. Figuren bygger på spørgsmålet ”Har jeres arbejdsplads inden for de seneste to år indført nye eller væsentligt ændrede…” med underspørgsmålene ”produkter?”, ”serviceydelser?”, ”processer eller måder at organisere arbejdet på?” og ”måder at kommunikere med omverdenen på?”. Procentandelen, der har indført en innovation, er dem, der har svaret ”Ja” til mindst ét af de fire underspørgsmål. Procentandelene i figuren summerer til mere end 100 %, fordi arbejdspladserne har haft mulighed for at vælge flere svarmuligheder. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.611.

Har du brug for ny viden, hjælp eller sparring?

Du kan altid kontakte os for sparring eller samarbejde om et konkret innovationsprojekt, du/I vil have vores faglige råd om: