Kontakt
Ole Bech Lykkebo
Programchef
[email protected]
61 81 31 02
Hvert år bruger Danmark omkring 400 milliarder kroner på offentlige indkøb. Det beløb rummer et stort potentiale for at skabe mere innovation.
CO-PI's skaleringsprocesser samler offentlige organisationer om fælles udfordringer – fra den første behovsudforskning til fælles hensigtserklæring.
Målet er at gøre det attraktivt for virksomheder at udvikle de løsninger, der er brug for, og gøre den offentlige efterspørgsel til motor for innovation.
En skaleringsproces er en metode, der hjælper offentlige organisationer med at løse komplekse udfordringer inden for især grøn omstilling og velfærd.
I processen arbejder flere offentlige organisationer sammen om en fælles udfordring – fra den første udforskning af behovet til formulering af fælles mål og hensigtserklæringer. Målet er at skabe skala allerede fra starten, så det bliver attraktivt for markedet at udvikle de nødvendige løsninger.
Skaleringsprocessen samler ressourcer og kræfter på tværs af organisationer. Det gør det muligt at løfte ambitionerne, sikre innovationshøjde og skabe løsninger, der kan bruges bredt. På den måde bliver den offentlige efterspørgsel en drivkraft for innovation, der skaber værdi for både samfundet og markedet.
En skaleringsproces består af seks faser frem mod indkøb og implementering. Dem kan du læse om herunder:
En offentlig aktør oplever et problem, der ikke umiddelbart kan findes løsninger på. Det kalder vi en behovsejer.
Behovsejeren er interesseret i, hvordan det private marked kan bidrage til at løse problemet med løsninger, som måske ikke findes endnu. Behovsejeren og CO-PI indleder en skaleringsproces.
Der rækkes ud til andre offentlige aktører, der også er ramt af problemstillingen.
Det gør vi for at sætte gang i en matchmaking, hvor flere offentlige behovsejere opnår en bredere forståelse af problemet sammen – og sammen kan skabe skala i efterspørgslen hos markedet.
Vi udforsker problemfeltet, så behovsejerne i fællesskab opnår en mere nuanceret forståelse – og begynder at danne sig billeder af, hvad de fælles behov er.
Markedsdialoger gennemføres med udgangspunkt i behovsudforskningen. Vi undersøger, hvilke løsninger markedet kan tilbyde i dag og i morgen.
Samtidig får markedets aktører større indblik i behovene.
Behov indsnævres og fastholdes med udgangspunkt i indsigter fra markedsdialogerne om, hvad der kan lade sig gøre eller kan udvikles i markedet.
Vi udarbejder en fælles behovsformidling, der danner afsæt for, at flere behovsejere kan efterspørge de nye løsninger.
De offentlige behovsejere formulerer og offentliggør en fælles hensigtserklæring, der tydeliggør, at flere offentlige aktører vil indkøbe nye løsninger.
Hensigtserklæringen sender et signal til markedet om, at der er skala nok i efterspørgslen til, at det kan betale sig for leverandørerne at udvikle nye løsninger.
Skaleringsprocessen beskriver processen forud for den egentlige udbuds- og/eller indkøbsprocedure og har til formål at:
Alt sammen for at skabe det størst mulige innovationsrum.
Skaleringen sigter ikke på ét, stort fælles udbud, men på et fælles erklæret løfte om i fremtiden fx at ville stille nye typer krav.
Skaleringsprocesserne er initieret, faciliteret og drevet af CO-PI, der ikke alene bringer de offentlige aktører sammen, men også inddrager andre projekt, skalerings- og videnspartnere samt private aktører undervejs i processen.
CO-PI er klar til at hjælpe dig med dit innovationsarbejde, fx i form af sparring og oplæg. Kontakt os, så vender vi retur hurtigst muligt.
OBS: CO-PI bistår ikke med markedsføringen af bestemte løsninger, fx ved at finde kunderne til konkrete virksomheders produkter.