Kontakt
Lene Krogh Jeppesen
Chefkonsulent
[email protected]
61 81 31 05
Video: Se Niels Jakobsen, kreativ partner i CO-PI, forklarer implementering.
Innovation er mere end udforskning, udvikling og test. For at høste værdien af en innovativ løsning, skal den nye løsning forankres i hverdagens arbejdsgange.
CO-PI indsamler løbende ny viden og indsigter om implementering – fra undersøgelser og samarbejder med forskere og innovationsaktive ledere og medarbejdere.
Vi kan hjælpe dig til at løfte implementeringsarbejdet i din organisation.
Innovation handler om at gøre noget nyt, som skaber værdi. Innovative løsninger skaber først værdi, når de er implementeret.
Undersøgelser har vist, at hvis man ikke gør noget aktivt, er det en 17 års lang rejse fra, at der er evidens for ny praksis til, at den nye praksis bliver det normale blandt praktikere. Jo mere, man understøtter, at den nye praksis slår rod, desto kortere bliver rejsen.
Desværre viser erfaringen, at implementering ofte ikke får fokus. Der afsættes sjældent nok ressourcer til implementering af innovation, og ofte mangler en plan for, hvordan den nye løsning bliver implementeret i organisationen.
I innovationsprocesser tegnes implementering ofte som en del af afslutningen på innovationsarbejdet. Når vi har udforsket og forstået problemet og udviklet eller tilpasset løsninger skifter vi fokus til implementering: ibrugtagning og gevinstrealisering.
Forskning har vist, at de fleste barrierer for innovationsprocesser ligger i netop implementeringsarbejdet. Her skal det vigtige rugbrødsarbejde laves, så de innovative løsninger ikke lider projektdøden, men bliver en integreret del af hverdagen:
Typisk er der tre tilgange til implementering af en ny løsning. De illustrerer, hvor stort (eller lille) fokus på implementering er – og i hvor høj grad praktikeren er overladt til sig selv.
Når implementeringen ikke tænkes til ende og fokus ej fastholdes, stiger risikoen for at den nye løsning ikke får skabt den forandring og værdi, som var påtænkt. Dette gælder både innovation i almindelighed, og når der er tale om innovation i samarbejde mellem den offentlige organisation og en privat virksomhed.
Senest i den afsluttende del af innovationsprocessen skal der sættes fokus på ibrugtagning og implementering af innovationen. Her sikres værdiskabelsen: Løsningerne får fast form og bliver implementeret.
Klassiske tilgange til at understøtte implementering fokuserer på:
Gevinstrealisering, dvs. konkretisering af hvilke gevinster innovationen giver, og hvem der har ansvaret for at realisere de gevinster bliver også brugt som greb til at understøtte implementering. At tydeliggøre gevinsterne og ejerskabet for at høste kan være en vej til at finde den rette ledelsesmæssige og praktiske forankring af implementeringsarbejdet.
Når du går i gang med implementering af innovation, kan du med fordel prøve at tænke det som en proces af mange justeringer.
For at skabe den ønskede ændring, skal der over tid foregå en række justeringer på forskellige niveauer, som tilpasser den innovative ide eller løsning til den kontekst, hvori ændringen skal ske.
Justeringer er større eller mindre tilpasninger, der udføres med henblik på at passe innovation til den kontekst, den skal implementeres i.
Du kan fx arbejde med:
To greb kan hjælpe på din vej fra 'at lade det ske' til 'at få det til at ske':
1. Læg en plan for implementering
Stir dig ikke blind på din plan, men evaluer fremskridt undervejs med input fra de personer, der berøres af implementeringen – fx medarbejdere, borgere, virksomheder – og juster efter behov planen, så den hele tiden fremmer implementering.
Planen skal på en let tilgængelig og forståelig måde vise, hvad der skal implementeres, samt hvordan og hvad målene med implementeringen er. Definér fx:
Kig fx på:
Vi er bedre til at lægge til, end vi er til at fjerne noget. Men gamle rutiner, arbejdsgange og værktøjer kan stå i vejen for implementering af det nye. Kig derfor også på om der er behov for at fjerne, aflære eller revidere:
2. Afklar roller – hvem har ansvar for hvad?
Erfaringer peger på, at det at være ret konkret i beskrivelsen af roller og ansvar i implementeringsarbejdet giver mere klarhed og mindre bøvl i hverdagen og fremmer at implementering faktisk sker. Tydelige roller gør implementeringsarbejdet mere systematisk og gør det mindre tilfældigt og mindre afhængigt af enkelte ildsjæle og udskiftninger i medarbejdere og ledere.
Implementeringen altid have en ledelsesmæssig forankring det rette sted i organisationen. Forenklet sagt: Jo større innovationen er og jo større ændringer innovationen indebærer for organisationen, desto mere vigtigt er det at implementeringsansvaret er forankret igennem hele ledelseskæden – inkl. den politiske ledelse. I ledelseslinjen ligger ansvaret for at fastholde fokus på implementering, at understøtte kommunikation om hvorfor implementering af innovationen er vigtig og hvordan implementering af innovationen kobler sig til organisationens strategi og pejlemærker.
Udover 'den klassiske ledelseslinje' er det en god ide at vurdere hvilke roller, der er relevante i jeres implementeringsarbejde. Det kan fx være:
CO-PI er klar til at hjælpe dig med dit implementeringsarbejde, fx i form af sparring og oplæg. Kontakt os, så vender vi retur hurtigst muligt.