Nye anbefalinger til ældreministeren om velfærdsteknologi klar – med CO-PI som facilitator

Hvordan kan vi bruge velfærdsteknologi og dokumentation, så det styrker, og ikke spænder ben for ældreplejen? Det spørgsmål har 30 aktører fra hele ældreområdet arbejdet intensivt med i to brede partnerskaber – faciliteret af CO-PI. Nu er de klar med konkrete anbefalinger til ældreministeren.

Billede: Lene Krogh Jeppesen, chefkonsulent i CO-PI, i gang med at facilitere dialogen under et af møderne i partnerskaberne.

En styrket ældrepleje, hvor den demografiske udvikling betyder, at færre medarbejdere skal yde pleje og omsorg til et stigende antal plejekrævende borgere, kræver nye løsninger. 

Fredag den 12. september overrækkes to sæt anbefalinger til ældreminister Mette Kierkgaard (M), der skal styrke ældreplejen. Bag dem står:

  • Partnerskab for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen 
  • Partnerskab for bedre og mindre dokumentation i ældreplejen 

Lanceringen finder sted hos SOSU H i Brøndby og markerer afslutningen på mere end et halvt års samarbejde mellem bl.a. kommuner, faglige organisationer og private virksomheder.  

CO-PI’s rolle: Fra kompleksitet til fælles retning 

CO-PI har faciliteret processen – med fokus på at få de mange perspektiver til at mødes i en retning, der har et fælles ejerskab. I begge partnerskaber er der arbejdet med, at viden fra både kommuner, fagforeninger, interesseorganisationer og virksomheder, mødes og omsættes i anbefalinger og principper, der kan sætte retning for nutidens og fremtidens ældrepleje.  

"Vi ved fra CO-PI's arbejde med skalering af velfærdsteknologier, at der er et enormt behov for radikal innovation. Det handler om at løfte blikket og turde sætte ord på de store problemer, vi allerede står med nu, og som kræver nogle markante ændringer i måden vi samarbejder på om en værdig ældrepleje. Vi er glade for, at vi i CO-PI har kunnet bidrage med at facilitere et rum, hvor perspektiver kunne mødes i øjenhøjde," siger Lene Krogh Jeppesen, chefkonsulent i CO-PI. 

Hvad er en skaleringsproces?

En skaleringsproces er en metode, der hjælper offentlige organisationer med at løse komplekse udfordringer inden for især velfærd og grøn omstilling.

I processen arbejder flere offentlige organisationer sammen om en fælles udfordring – fra den første udforskning af behovet til formulering af fælles mål og hensigtserklæringer.

Målet er at skabe skala allerede fra starten, så det bliver attraktivt for markedet at udvikle de nødvendige løsninger.

CO-PI har aktuelt to skaleringsprocesser, der fokuserer på at gentænke og skabe nye teknologiske løsninger til den borgernære ældre- og omsorgspleje i kommunerne:  

→ Sammen om løsninger til inkontinens 

→ Sammen om innovativ respons

Aktører på tværs af sektorer bag 

Flere af aktørerne har mødt hinanden før og har tidligere indgået i dialoger om udbredelse af velfærdsteknologi, mere automatisering og bedre og mindre dokumentation. Det nye er, at så mange aktører på tværs af sektorer nu også får fastholdt viden og ambitioner i de fælles anbefalinger for, hvordan fremtidens ældrepleje kan styrkes via velfærdsteknologi, automatisering og bedre og mindre dokumentation.   

"Vi har oplevet en stærk vilje til samarbejde på tværs af offentlige og private aktører og et klart ønske om at få teknologier, der virker, bragt i spil. Vores rolle har været at skabe et rum, hvor både store greb og hverdagsnære erfaringer kunne mødes," siger Amalie Witthaus, projektleder i CO-PI. 

Anbefalinger om udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen 

Partnerskabet for velfærdsteknologi peger bl.a. på behovet for: 

  • Investering i teknologier, der allerede virker 

  • Én fælles juridisk retning – så kommuner og virksomheder har samme spilleregler 

  • Kompetenceudvikling, der klæder medarbejderne på til at bruge teknologien klogt 

  • At borgerens liv og medarbejderens faglighed skal være styrende  

Anbefalinger og principper til bedre og mindre dokumentation i ældreplejen 

Partnerskabet for dokumentation foreslår bl.a. at: 

  • Gøre det lettere at dokumentere – også for medarbejdere med sprogvanskeligheder 
  • Integrere dokumentation direkte i systemerne, så medarbejderen ikke skal taste det hele selv 
  • Investere i automatiseringsprojekter, der sparer tid og løfter kvaliteten 
  • Skabe fælles, juridiske rammer for brugen af fx AI og stemmestyring 

Anbefalingerne og principperne bygger bl.a. på best practice fra flere kommuner – fx fra Sønderborg, hvor 92 papirskemaer er blevet fjernet og integreret digitalt, og fra Thisted, hvor stemmestyring og en fælles fagordbog har gjort det lettere at dokumentere korrekt. 

Partnerskabets anbefalinger bliver nu afleveret til ministeren, som bl.a. heri kan finde inspiration til indholdet i en national strategi for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen.