Hvordan kan den værdige og trygge hjemmepleje se ud i fremtiden, hvor der bliver flere ældre borgere og færre medarbejdere i syge- og hjemmeplejen?
Og hvordan kan man organisere sig, så man udnytter potentialet i nye digitale løsninger som skærmbesøg, medicinrobotter samt sensorer til at øge trygheden for plejekrævende borgere i eget hjem og samtidig frigive tid blandt personalet?
Det er nogle af de store spørgsmål, som fem kommuner sammen vil finde svar på.
Aabenraa, Ringkøbing-Skjern, Sønderborg, Tønder og Ærø Kommuner inviterer derfor sammen med CO-PI og Danish Life Science Cluster til en markedsdialog den 18. september 2024 i Aabenraa.
Masser af potentiale i at investere i en central responsfunktion
Men hvad er egentlig problemet for kommunerne?
Lotte Boserup, der er områdeleder i Hjemme- og Sygeplejen i Ringkjøbing-Skjern Kommune, glæder sig til at deltage i markedsdialogen.
Hun forklarer, at kommunen i dag bruger for meget tid på opgaver, hvor medarbejdere i hjemmeplejen kører forgæves og spilder tid på landevejene.
Ringkøbing-Skjern Kommune varetager i dag selv alarmer fra de 1.000 borgere, der er visiteret til nødkald. Over halvdelen af nødkaldene er fejlopkald eller uhensigtsmæssig brug.
"Det er en tidsrøver for os, da vi ofte ikke ved, hvorfor de kontakter os, før vi er fremme. Det kan være et fejltryk eller en borger, som fx ikke kan finde sin fjernbetjening," vurderer Lotte Boserup og uddyber:
"Vi har behov for at få udviklet en ny central løsning til at håndtere henvendelser fra borgere, der er visiteret til nødkald. De mange fejlkald og tryghedskald, som ikke er akutte, tager tid fra pleje- og omsorgsopgaverne. Det bliver særligt udfordrende, når antallet af ansøgere til stillinger inden for sundheds- og omsorgsområdet er blevet markant lavere."
Skal have frigivet ressourcer til kerneopgaven
I fremtiden vil der komme flere plejekrævende borgere med behov for at blive boende i eget hjem trods helbredsmæssige udfordringer.
Derfor skal der frigives ressourcer til den kerneopgave, medarbejderne løser ude hos borgerne, pointerer Lotte Boserup. Ellers kan Ringkøbing-Skjern Kommune ikke følge med udviklingen.
Hun fortæller, at Ringkjøbing-Skjern Kommune ser muligheder i at komme i dialog med borgerne fx via skærmbesøg og sensorer i borgerens hjem:
"Der er et stort potentiale for at indføre ny teknologi i ældreplejen og kunne række ud til borgerne digitalt. Vi vil gerne have udviklet og tilpasset en samlet løsning, der kan dække vores komplekse behov."
På udkig efter nye måder at organisere
Også Aabenraa, Sønderborg, Tønder og Ærø Kommuner er på udkig efter nye måder at organisere og løse deres opgaver på for at skabe mere kapacitet i den kommunale syge- og hjemmepleje.
Alle fem kommuner deltager i skaleringsprocessen ’Sammen om ny teknologi og centraliseret respons’, som faciliteres af CO-PI.
Målet med samarbejdet i skaleringsprocessen er at frigive ressourcer i kommunerne. Metoden er at gå i dialog med markedet.
Som samfund står vi over for en kæmpe tværkommunal opgave med at etablere en fælles central responsfunktion. Problemet er, at kommunerne kigger ind i en fremtid, hvor de ikke har nok medarbejdere i den udkørende hjemme- og sygepleje til de mange ældre borgere, der uundgåeligt vil komme.
Fakta: Sammen om ny teknologi og centraliseret respons
Skaleringsprocessen 'Sammen om innovativ respons' er et samarbejde mellem Aabenraa, Ringkøbing-Skjern, Sønderborg, Tønder og Ærø Kommuner, CO-PI og Danish Life Science Cluster.
Initiativet skal resultere i et innovativt offentligt indkøb, hvor kommunerne går sammen om at etablere en fælles central responsfunktion.
Målet er at frigive ressourcer gennem en ny organisering af opgaver, brug af teknologi og centralisering af responsfunktioner. Ikke alle opgaver behøver blive løst i borgerens eget hjem. Mange opgaver kan klares på distancen ved at udbytte potentialet i nye teknologiske løsninger i en ny organisering. Det gælder både akut og planlagt kontakt, monitorering og tilsyn.
Læs mere om skaleringsprocessen her: Sammen om innovativ respons
Vil i dialog med virksomhederne om responsfunktion
Til markedsdialogen den 18. september vil de fem kommuner derfor i dialog med virksomhederne om kommunernes behov for at kunne håndtere forskellige opkald og opgaver via en fælles central responsfunktion.
Responsfunktionen skal kunne håndtere både akut og planlagt kontakt, monitorering og tilsyn på distancen.
"Som samfund står vi over for en kæmpe tværkommunal opgave med at etablere en fælles central responsfunktion. Problemet er, at kommunerne kigger ind i en fremtid, hvor de ikke har nok medarbejdere i den udkørende hjemme- og sygepleje til de mange ældre borgere, der uundgåeligt vil komme," forklarer seniorprojektleder Anne Marie Berg fra CO-PI og uddyber:
"Nu rækker vi hånden ud til private aktører. Ikke alle plejeopgaver behøver at blive løst i borgerens eget hjem. Mange opgaver kan klares på distancen ved at udnytte potentialet i nye teknologiske løsninger i en ny organisering. Medarbejderne er den knappe ressource i syge- og hjemmeplejen i dag. De skal hjælpe borgere i hjemmet, når det er afgørende nødvendigt, at de er til stede hos de ældre borger," fortæller Anne Marie Berg.
Hvilke løsninger skal indgå i en central responsfunktion
På markedsdialogen vil deltagerne blive involveret i at udforme opbygningen af en responsfunktion:
- Hvilke teknologiske løsninger kræver det?
- Hvad findes i markedet i dag?
- Hvad skal udvikles i samarbejde?
Efter markedsdialogen inviteres interesserede virksomheder til yderligere dialog i 1:1 møder, hvor parterne kan blive mere konkrete om mulige nye teknologiske tiltag, potentialer for samarbejde og kompetencer i forhold til etableringen af et fælles responscenter.
På sigt skal samarbejdet, der faciliteres af CO-PI i en skaleringsproces med Danish Life Science Cluster, munde ud i ét eller flere offentligt-private innovative udbud.
Målet er at skabe en effektiv og fremtidssikret hjemmepleje, hvor teknologi frigør tid til kerneopgaverne og sikrer værdig pleje for alle borgere.
VIL DU VIDE MERE?
Du er velkommen til at kontakte:
Lotte Boserup
Områdeleder, Ringkøbing-Skjern Kommune
25765830 | [email protected]