20 møder med virksomheder giver indsigter til ny respons i hjemmeplejen
Fra oktober til december 2024 har CO-PI gennemført 20 individuelle møder med virksomheder for at undersøge, hvordan de kan bidrage til en ny responsfunktion, der kan skabe tryghed for borgere og frigive tid blandt medarbejdere.
Billede: Camilla Fosdam Claudinger (til venstre) og Anne Marie Berg, begge CO-PI, deltog i dialogmøderne med de private virksomheder.
Hvordan kan en ny responsfunktion i hjemmeplejen se ud, så den skaber tryghed for borgere og frigiver tid blandt medarbejdere?
Det var spørgsmålet, da CO-PI som led i skaleringsprocessen 'Sammen om innovativ respons' fra oktober til december holdt møder med 20 potentielle leverandører.
Formålet var at undersøge, hvilke løsninger markedet kan tilbyde, og hvad der kan udvikles i samarbejde for at styrke den borgerrettede service i kommunerne.
Undgå unødvendige kørsler
En responsfunktion er en central enhed, hvor medarbejdere med de rette løsninger og kompetencer overvåger og håndterer nødkald og andre henvendelser fra borgere.
Formålet er at sikre, at opgaver i syge- og hjemmeplejen organiseres effektivt, så unødvendige kørsler undgås, og ressourcerne bruges bedst muligt.
Kommunerne ønsker en responsfunktion for at understøtte en værdig og tryg hjemmepleje – også i en fremtid, hvor der bliver flere ældre borgere og færre medarbejdere i syge- og hjemmeplejen.
Bred vifte af leverandører
Møderne foregik som individuelle 1:1-dialoger og gav et unikt indblik i leverandørlandskabet. Samtidig bidrog de med nye perspektiver på, hvordan responsfunktionen kan opbygges og driftes.
"Vi er virkelig glade for virksomhedernes bidrag og input. Deres erfaringer og løsninger har givet os et tydeligt billede af de teknologiske og organisatoriske muligheder, vi kan bygge videre på," siger Anne Marie Berg, seniorprojektleder i CO-PI.
Anne Marie Berg fortæller, at mange leverandører udtrykte stor interesse for at deltage i innovationssamarbejder og bidrage med deres ekspertise og teknologier.
"Det var en fornøjelse. Vi oplever, at der er en oprigtig interesse i at samarbejde. Mange af virksomhederne har også deltaget i vores dialogkonference i sensommeren," siger hun.
Fakta: Disse virksomheder deltog i møderne
Følgende virksomheder har benyttet sig af muligheden for at deltage i 1:1-møder:
- Accenture
- Alcensoft A/S
- Alerto Care Technologies
- Atea
- BRANE ApS
- Caretronic
- CEKURA A/S
- CheckHealth Sweden AB
- Copenhagen Data
- Falck Danmark A/S
- Human Bytes
- KMD
- NetNordic
- Nordic Life Care
- Powernet
- Systematic
- Sensio Care ApS
- Tunstall A/S
- Videolink Aps
- Yellowcare
Bred vifte af leverandører
Markedet rummer en bred vifte af leverandører, som på forskellig vis kan bidrage til etableringen af en responsfunktion. Det er blevet tydeligt efter møderne med de 20 virksomheder.
Her er både virksomheder, der allerede tilbyder nødkaldsløsninger, og leverandører, der arbejder med platforme til analyse og formidling af borgerdata.
Anne Marie Berg understreger, at 1:1-møderne ikke har dækket samtlige relevante leverandører i markedet – men at de har givet et godt indblik i felter, hvor leverandører har specialiseret sig.
Vigtig milepæl i processen
Den fremtidige responsfunktion vil i et omfang bygge på indkøb. Enten som en løsning, hvor markedet fuldt ud varetager driften, eller som en model, hvor kommunerne samarbejder om driften og udbyder dele som software, hardware eller logistik.
De 20 møder markerer en vigtig milepæl i skaleringsprocessen. De nye indsigter er vigtige brikker i en plan for, hvordan responsfunktionen kan organiseres og sættes i gang.
"Det næste skridt bliver at finde den rette balance mellem offentlige og private løsninger, så vi sikrer en effektiv og sammenhængende responsfunktion. Vi glæder os til det videre samarbejde – både med kommunerne og de private virksomheder," siger Anne Marie Berg.
Fakta: Sådan foregik møderne
Møderne er kommet i stand på leverandørernes initiativ. De har kunnet tilmelde sig online møder af 45 minutters varighed i fastlagte tidsrum.
Senest to arbejdsdage forud for møderne har leverandørerne sendt en A4-side med beskrivelse af emner for mødet. Repræsentanter fra Aabenraa, Ringkøbing-Skjern, Tønder og Ærø Kommuner, Danish Life Science Cluster og CO-PI har på baggrund af emnerne forberedt sig.
Dialogen har derudover taget afsæt i en spørgeguide. Blandt de gennemgående emner for dialogerne har været leverandørens forretningside, behovsforståelse, ønske om at indgå i innovationssamarbejde og erfaring med at samarbejde med den offentlige sektor.