Medarbejdernes rolle

Når medarbejderne sætter gang i offentlig innovation, skabes oftere kvalitet, viser Innovationsbarometeret.

I løbet af de seneste to årtier er medarbejdernes bidrag til innovationerne både blevet anerkendt og gjort til en særlig strategisk tilgang til innovationsarbejdet.

Erfaringerne viser, at medarbejdere af alle slags i kraft af deres faglighed, kreativitet og konkrete kendskab til problemerne, arbejdsprocesserne og borgerne både kan og vil skabe eller bidrage til innovationsprocesserne.

Offentlig innovation er ofte igangsat af medarbejdere

Ofte er det et komplekst samspil mellem forskellige aktører og rammevilkår, som sætter en innovationsproces i gang. Men alt og alle er ikke lige væsentlige hver gang. I Innovationsbarometeret er arbejdspladserne ud fra en lang liste blevet bedt om at prioritere de højst tre vigtigste aktører og rammevilkår.

Hér lyder de hyppigste svar medarbejderne (40 procent af innovationerne) og lederne på arbejdspladsen (39 procent af innovationerne). De offentligt ansattes egne initiativer er dermed oftere med til at igangsætte innovationsprocesser end fx den politiske ledelse, økonomisk pres og borgere.

Figuren viser, hvem eller hvad der førte til, at arbejdspladsens seneste innovation blev igangsat. Figuren bygger på spørgsmålet ”Hvem eller hvad førte primært til, at I igangsatte den seneste innovation på din arbejdsplads?”. Spørgsmålet er kun stillet til de arbejdspladser, der har indført mindst én innovation i løbet af en toårig periode. Procentandelene i figuren summerer til mere end 100 %, fordi arbejdspladserne har haft mulighed for at vælge op til tre svarmuligheder. Figuren viser ikke de 21 %, der har svaret ”andet” og den ene procent, der har svaret ”ved ikke”. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.352.

Medarbejderne virker oftest fremmende for innovation

I Innovationsbarometeret har de offentlige arbejdspladser, der har indført en innovation, vurderet i hvor høj grad en række forskellige faktorer og aktører har hæmmet eller fremmet den seneste innovation.

Svarene viser, at medarbejdernes medvirken er den faktor, der oftest har virket fremmende for innovationen. Hele 90 procent svarer, at medarbejdernes medvirken i nogen eller i høj grad fremmede innovationen. 65 procent svarer endda i høj grad. Omvendt vurderer kun syv procent, at medarbejdernes medvirken virkede hæmmende.

Figuren viser, i hvor høj grad den måde medarbejderne medvirker på fremmede eller hæmmede den seneste innovation. Procentandelen til højre viser den samlede procentandel, der har svaret ”fremmede i nogen grad” og ”fremmede i høj grad”, mens procentandelen til venstre omvendt viser den samlede procentandel, der har svaret ”hæmmede i nogen grad” og ”hæmmede i høj grad”. Spørgsmålene er kun stillet til de arbejdspladser, der har indført mindst én innovation inden for en toårig periode. Procentandelene summerer ikke til 100 %, fordi den ene procent, der har svaret ”ved ikke” og de 2 %, der har svaret ”ikke relevant” er udeladt. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.352.

Mange typer værdi, når medarbejdere er med

Værdien af offentlig innovation kan have flere former: kvalitet, medarbejdertilfredshed, effektivitet, borgerinddragelse og indfrielse af politiske mål.

Hyppigst skaber den innovation, som medarbejderne er med til at igangsætte, værdierne kvalitet (75 procent), medarbejdertilfredshed (66 procent) og effektivitet (39 procent).

Figuren viser, hvilke værdier arbejdspladsens seneste innovation har skabt, når medarbejderne sætter gang i innovationen. Figuren bygger på spørgsmålet ”Hvilken form for værdi har I alt i alt opnået med den seneste innovation?”. Spørgsmålet er kun stillet til de arbejdspladser, der har indført mindst én innovation inden for en toårig periode. Procentandelene i figuren summerer til mere end 100 %, fordi arbejdspladserne har haft mulighed for at vælge flere svarmuligheder. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.233.


I forhold til innovationer, der er igangsat af andre årsager end medarbejderne, skaber den medarbejderigangsatte innovation oftere værdierne kvalitet og medarbejdertilfredshed – men indfrier sjældnere politiske mål.

Plads til medarbejdernes idéer

Hele 89 procent af de offentlige arbejdspladser er helt eller delvist enige i, at de anerkender personer, der kommer med nye idéer, som ikke kan bruges. Kun 6 procent er helt eller delvist uenige.

På langt de fleste offentlige arbejdspladser er der altså, ifølge arbejdspladserne selv, rum for, at medarbejderne (og andre personer) kan bidrage med idéer til, hvordan arbejdspladsen og opgaveløsningen kan udvikles. Det er en vigtig forudsætning for medarbejderdreven innovation.

Spørgsmålet viser også, at på langt de fleste offentlige arbejdspladser er idéer værdsat på trods af, at de ikke kan bruges. Der er altså ikke en forventning om, at alle forslag skal ramme plet hver gang. Det står i modsætning til en nulfejlskultur, hvor fejl og knap så gode forslag ikke accepteres.

Figuren viser, i hvor høj grad offentlige arbejdspladser er enige eller uenige i, at de anerkender personer, der kommer med nye idéer, som ikke kan bruges. Procentandelen til højre viser den samlede procentandel, der har svaret ”helt enig” og ”delvist enig”, mens procentandelen til venstre omvendt viser den samlede procentandel, der har svaret ”helt uenig” og ”delvist uenig”. Procentandelene summerer ikke til 100 %, fordi de 3 %, der har svaret ”ved ikke” og 2 %, der har svaret ”ikke relevant” er udeladt. Data er vægtet til at repræsentere den offentlige sektor samlet set. n=1.611.


Selv om medarbejderne meget ofte bidrager positivt, må man ikke forvente, at det sker automatisk uden nogen videre indsats. Det er væsentligt, at arbejdspladsen har opbygget strukturer, som sikrer, at ideer og forslag afprøves, realiseres og implementeres.

Desuden er der i de konkrete innovationsprocesser brug for en innovationsledelse, der evner at udtænke, lede og facilitere processer og evner at skifte perspektiv – fra delelement til samlet løsning, fra borgere til topledelse og fra det afgrænsede eksperiment til fuld skala og tilbage igen.

Læs mere om medarbejdernes rolle i offentlig innovation:

Offentlig innovation handler om kerneopgaven

Statistik og viden fra Innovationsbarometeret.

Læs mere og download

8 innovationsaktive arketyper

Offentlig innovatører: Hvem skaber nye løsninger i den offentlige sektor?

Læs mere og download

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, viden og inspiration – direkte i din indbakke. CO-PI's nyhedsbrev udkommer 1-2 gange om måneden. 💡