83 procent af arbejdspladserne har indført mindst én innovation. Det viser Innovationsbarometeret.
En enkelt innovation kan bestå af flere former for innovation. Det kan fx være at arbejdspladsens introducerer en ny teknologi, der samtidig kræver markant ændrede arbejdsgange.
Nye processer og organisationsformer er den hyppigste form for innovation, når vi alene ser på udbredelsen af de forskellige innovationstyper. 79 procent af de offentlige innovationer indeholder denne form for innovation.
Dernæst følger kommunikationsinnovationer og serviceinnovationer, som indgår i henholdsvis 37 og 29 procent hver tredje offentlige innovation. Endelig indgår produktinnovation i 22 procent af de offentlige innovationer.
En innovation kan omfatte flere innovationstyper
En konkret innovation kan omfatte flere innovationstyper. Det gælder for 47 procent af offentlige innovationer. Når vi ser på de konkrete innovationer, der rummer flere typer, er der typisk tale om to innovationstyper på én gang. Tre og fire innovationstyper på én gang forekommer sjældnere.
De fire innovationstyper kan med andre ord optræde alene, sammen med andre innovationstyper – eller slet ikke.
Hver femte innovation er produktinnovation
Produktinnovation sker, når offentlige arbejdspladser tager nye eller væsentligt ændrede produkter i brug. Det kan både være færdigudviklede, nye produkter, der er indkøbt og taget i brug eller produkter udviklet helt eller delvist af den offentlige arbejdsplads. Produktinnovationer, der rummer kompliceret teknologi, udvikles nemlig ofte i tæt samarbejde med private aktører.
Produktinnovation indgår på den eller anden form i hver femte (22 procent) af alle offentlige innovationer. Produktinnovation står sjældent alene (5 procent), men omfatter oftere også andre typer af innovation (17 procent).
Tæt på fire ud af ti innovationer er kommunikationsinnovation
Kommunikationsinnovation sker når offentlige arbejdspladser indfører nye eller væsentligt ændrede måder at kommunikere med omverdenen på. Denne type innovation har ofte til formål at give borgere øget indflydelse eller indsigt i opgaveløsningen, og forekommer i administrationen i både kommuner, regioner og staten.
Kommunikationsinnovation indgår på den ene eller anden form i tæt på fire ud af ti (37 procent) af alle offentlige innovationer. Syv procent af de offentlige innovationer består udelukkende af produktinnovation, mens 30 procent består af både kommunikationsinnovation og andre typer innovation.
Fire ud af fem innovationer er proces- og organisatorisk innovation
Proces- og organisatorisk innovation sker på offentlige arbejdspladser, når der udvikles og indføres nye værdiskabende processer til fx at håndtere indkøb og optimere et kommunikationsflow, eller når arbejdet organiseres på en ny eller væsentlig ændret måde, herunder med anvendelse af digitale muligheder.
Proces- og organisatorisk innovation indgår i fire ud af fem offentlige innovationer (79 procent). Med andre ord er det altså sjældent, at offentlig innovation ikke (også) handler om måden hvorpå man organiserer arbejdet og processer.
I modsætning til de andre innovationstyper står proces- og organisatorisk innovation ofte alene. Godt en tredjedel (37 procent) af offentlige innovationer består udelukkende af proces- og organisatorisk innovation, mens lidt flere innovationer (42 procent) er proces- og organisatorisk innovation i kombination med en eller flere andre innovationstyper.
Tre ud af ti innovationer er serviceinnovation
Serviceinnovation sker, når offentlige institutioner udvikler og implementerer nye eller forbedrede services, der gør det lettere for brugere og borgere at få den nødvendige og ønskede hjælp. Det kan fx være, når skatteforvaltningen opdaterer måden, de håndterer forskudsopgørelser på. Mange meget store serviceinnovationer er i de senere år knyttet til digitalisering, hvor løsninger er udviklet og drevet i tætte udviklingsarbejder mellem den offentlige sektor og private virksomheder.
Serviceinnovation indgår i tre ud af ti offentlige innovationer. Kun fem procent af de offentlige innovationer er udelukkende serviceinnovation, mens 24 procent er serviceinnovation i kombination med en eller flere andre innovationstyper.
Læs mere om offentlig innovation:
Offentlig innovation handler om kerneopgaven
NYT SAMMEN BEDRE