Evaluering kan styrke dit innovationsarbejde og tydeliggøre, hvilken værdi en innovation giver.
CO-PI indsamler løbende ny viden og indsigter om evaluering fra undersøgelser og samarbejder med forskere og innovationsaktive ledere og medarbejdere.
Vi kan hjælpe dig til at løfte evalueringsarbejdet i din organisation.
Hvorfor er det vigtigt at evaluere innovation?
Evaluering gør det muligt at fortælle den stærke historie om, hvordan offentlig innovation skaber værdi. Er evaluering en del af innovationsarbejdet fra begyndelsen, får I et solidt grundlag for at træffe valg undervejs om, hvad I skal arbejde videre med, og hvad der skal stoppes.
Det bliver samtidig nemmere at skalere og forankre innovationen – og sprede den videre til andre – når man tydeligt kan vise kolleger, samarbejdspartnere, borgere, virksomheder hvorfor og hvordan innovationen giver værdi.
Vidensgrundlaget hjælper også i forhold til dem, der kan føles langt væk: topledelsen og politikerne. De politiske vinde kan skifte fx ved et valg. Derfor er det en hjælp, når man med et solidt vidensgrundlag kan fortælle, hvorfor innovationen giver værdi.
Spørgsmål og svar om evaluering af innovation:
Innovation handler om at gøre noget nyt, som skaber værdi. Evaluering af innovation gør os klogere på værdien:
- For hvem giver innovationen hvilken værdi?
- Under hvilke omstændigheder giver innovationen værdi?
- Hvad kræver det at skabe den værdi?
Evaluering af innovation handler om systematisk at bedømme det innovative tiltag, I er i gang med, for at skaffe et solidt vidensgrundlag til at vurdere, hvad der virker og hvordan.
Når vi evaluerer innovation, bevæger vi os væk fra vores mavefornemmelser og hen mod mere systematisk dataindsamling og et mere solidt vidensgrundlag.
Evaluering af innovation adskiller sig fra andet evalueringsarbejde ved, at innovationsarbejde rummer noget uforudsigelighed. Man ved ikke hvilken løsning, man ender med, og det er derfor vanskeligt på forhånd at opstille præcise mål for arbejdet. Derfor skal man være åben overfor at identificere og måle de uventede fund, der dukker op undervejs i innovationsarbejdet.
Evaluering af innovation kan ikke fuldstændig planlægges på forhånd, men skal (gen)tænkes og (gen)formes i takt med at innovationen udvikler sig.
Værktøjerne til dataindsamlingen spænder fra kvalitative metoder, fx interview og observation, til kvantitative metoder baseret på tal og statistikker. Begge tilgange er vigtige i evaluering af innovation for at blive klogere på den skabte værdi.
Dataindsamling og analyse skal føre til en konklusion om innovationens værdi, der kan bruges af beslutningstagere og berørte borgere, virksomheder og ansatte til fx at træffe beslutninger om skalering og spredning af innovationen, om overførsel af læring fra innovationsarbejdet til andre områder, og om nye innovationsindsatser.
Ideelt træffes der allerede i begyndelsen af et innovationsarbejde valg om evaluering:
- Hvad er formålet med evalueringen?
- Hvem skal modtage evalueringen?
- Hvilke data er der brug for, når værdien skal formidles?
Svarene på de spørgsmål hjælper dig med at designe en evaluering af god kvalitet. De peger nemlig på, hvem du skal skaffe data fra – fx borgere, medarbejdere eller samarbejdspartnere – og på, hvordan du bruger dine ressourcer klogt, når du skal skaffe og formidle data.
Vi ved fra Innovationsbarometeret, som er den officielle statistik om offentlig innovation, som CO-PI laver sammen med Danmarks Statistik, at det er under halvdelen af de offentlige innovationer, der er evalueret.
Det betyder ikke, at den anden halvdel ikke har givet værdi – men vores fortællinger om værdien bliver stærkere gennem evaluering.
Begynd med at finde ud af:
- Hvem er modtagerne af min evaluering?
- Hvad det vigtigste er for modtagerne at vide om den innovation, du er i gang med at lave?
- Hvordan vil de helst have den viden serveret?
Dernæst skal du finde ud af hvilke data, du har brug for, så du kan fortælle modtagerne det, de gerne vil vide.
Næste skridt er at finde ud af, om du allerede har adgang til den data, eller hvordan du så let som muligt kan skaffe dem.
Endelig er du nødt til at kigge på, om du selv har kompetencerne til at skaffe, behandle og formidle data, eller om du skal have flere med.
Du kan bruge CO-PI's Grønspættebog til at få et godt fundament for at lave den første plan for din evaluering.
En tommelfingerregel siger, at 2-8 procent af et projekts ressourcer skal bruges på evaluering. Det kan dog være abstrakt at forholde sig til.
Derfor:
- Lidt er bedre end ingenting. Hvis man kan overskue at lave 1-3 interviews med de personer, der burde opleve en værdi af innovationen, for at teste, om de faktisk oplever værdien – så er man allerede godt på vej.
- Dernæst er det helt store trick i forhold til ressourcer simpelthen afklaring og planlægning. Hvis du fra begyndelsen kan få en idé om, hvordan du kan koble din innovations- og evalueringsproces sammen, er du godt på vej.
Tag for eksempel den workshop, du bruger til at få viden til at udvikle eller teste din innovation: Hvordan kan du stille et ekstra spørgsmål eller to der og bruge det til din evaluering?
Det vigtige bliver at træffe nogle bevidste valg om, hvordan du bedst bruger de ressourcer, du nu engang har til evaluering.
Seneste nyheder om evaluering af innovation:
Materialer og værktøjer til evaluering af innovation:
Find værdien, styrk fortællingen – evaluering af offentlig innovation
Grønspættebogen
Vejledning om at evaluere innovative tiltag
Har du brug for hjælp eller sparring?
CO-PI er klar til at sparre med dig om evaluering af innovation. Vi hjælper også med oplæg og workshops. Kontakt os, så vender vi retur.