Tandlæge har knækket kurven for udeblivelser

Målgruppe: Borgere i Ishøj Kommune

Årstal: 2018

Værdi

Mange kommuner kæmper med udeblivelser til tandlægeaftaler. Ved at sende en SMS og bede borgerne om selv at ringe og bestille tid har Ishøj Kommunale Tandpleje knækket kurven og halveret antallet af udeblivelser.

Før

Udeblivelser i den kommunale tandpleje koster kommunerne rigtig mange penge. I flere kommuner ligger andelen af udeblivelser på mere end 15 procent, og det koster årligt kommunerne mange millioner kroner i bl.a. spildt arbejdstid.

Nu

Hos Ishøj Kommunale Tandpleje har man valgt at vende tingene på hovedet. Mens andre kommuner giver patienterne besked om, hvornår de har fået en tid, bliver patienterne i Ishøj i stedet kontaktet via SMS. De får at vide, at nu skal de henvende sig, så de kan få en tid. På den måde er patienterne selv med til at bestemme, hvornår de vil til tandlæge, og det har haft en overraskende positiv effekt på antallet af udeblivelser: Mens andelen af udeblivelser i 2008 udgjorde 11,5 procent af samtlige tandlægeaftaler, faldt den til 6,3 procent, da tandplejen begyndte at indføre dialogløsningen på den ene af dens to klinikker. Da løsningen også blev indført på den anden klinik, faldt den samlede andel af udeblivelser til 2,7 procent.

Den nye SMS-løsning giver desuden bedre mulighed for at skabe dialog med forældrene om bl.a. børnenes tandsundhed og at invitere forældrene med til konsultation. Løsningen koster flere penge i administration, men de ekstra omkostninger er væsentligt mindre end omkostningerne forbundet med udeblivelser. Samtidig har dialogløsningen sikret en bedre ressourceudnyttelse for tandlægerne.