Hvad er Innovationsbarometeret?
Innovationsbarometeret er et samarbejde mellem CO-PI og Danmarks Statistik.
Det er den officielle statistik over innovation i den offentlige sektor i Danmark – og var den første statistik over offentlig innovation i verden, da første udgave udkom i 2015.
Dataindsamling til fjerde udgave blev afsluttet i slutningen af 2023.
1. udgave | 2. udgave | 3. udgave | 4. udgave | |
Måler innovation i perioden... | 2013-2014 | 2015-2016 | 2018-2019 | 2021-2023 |
Antal svar | 1.255 | 2.363 | 2.271 | 1.611 |
Svarprocent | 35 % | 50 % | 50 % | 36 % |
Sådan kan du bruge Innovationsbarometeret
Der er flere formål med Innovationsbarometeret. Blandt de vigtigste er:
- at inspirere arbejdspladserne i arbejdet med at øge kvaliteten og effektiviteten gennem innovation ved at vise, 'hvad de andre gør',
- og at give den offentlige sektors beslutningstagere et solidt fundament for arbejdet med at udvikle den offentlige sektor.
- Innovationsbarometeret bliver også brugt som materiale på uddannelsesinstitutioner, til lederudvikling i den offentlige sektor og til at aflive myter og falske antagelser.
Hvad er offentlig innovation?
Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi. Innovation kan for eksempel være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser, produkter, processer og organisationsformer eller måder at kommunikere med omverdenen på.
- Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men den må gerne være udviklet af andre. Derimod er det et krav, at innovationen har skabt værdi.
- Værdien af offentlig innovation kan have flere former: Det kan være indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati, øget medarbejdertilfredshed eller politiske mål.
- Definitionen er tilpasset den offentlige sektor men lægger sig tæt op ad den private innovationsdefinition i OECD's retningslinjer (Oslo-manualen).