Vikar-app i Københavns Kommune er vinder af Publikumsprisen
En ny app udviklet af Københavns Kommune reducerer administration og øger compliance for vikarer. Det blev onsdag belønnet med den nationale innovationspris Publikumsprisen.
Billede: Ann-Sophie Bitsch og Johannes Leidesdorff-Madsen fra Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.
På plejehjem og i hjemmeplejen er der ikke kun faste medarbejdere, men også vikarer. Vikarerne blev tidligere for hver vagt manuelt oprettet som nye it-brugere med bruger-id og adgangskoder.
Det indebar masser af papir, omfattende arbejdsgange, manglende compliance og ekstremt høje transaktionsomkostninger.
En ny digital løsning – VikarAdgangs-app – udviklet i Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning (SUF) gør arbejdsgangen med at bestille og oprette vikarer i fagsystemerne mere effektiv, billigere og mere sikker.
Sikker, stabil og let at anvende
Det blev onsdag belønnet med Publikumsprisen, en national innovationspris for den offentlige sektor. Prisen uddeles af Center for Offentlig Innovation (COI).
Vikar-app'en har sparet ca. 6,5 mio. kroner i årlige driftsomkostninger. Datasikkerheden er samtidig øget markant, da vikar-oprettelserne i systemerne nu er GDPR-compliant.
Løsningen blev implementeret på bare seks uger fra maj til juni 2020 og er både stabil og let at anvende, hvilket blandt andet viser sig ved, at der efter implementeringen slet ikke har været supporthenvendelser på anvendelsen af app'en.
Løses hurtigere og i højere kvalitet
Publikumsprisen handler om at hylde de mange innovationer, der løser dagligdagens mere simple udfordringer på de offentlige arbejdspladser og gør, at en opgave nu løses hurtigere og i en højere kvalitet end før.
Det var deltagerne til Innovationsdagen 2021, der kårede vinderen af Publikumsprisen.
"Vi er meget glade for at vinde Publikumsprisen – og for den store anerkendelse, der ligger i at modtage den. Der var et stærkt opløb, så vi er stolte af, at så mange stemte på os. Nu håber vi, at andre kan bruge vores løsning," siger afdelingsleder Johannes Leidesdorff-Madsen, projektleder Ann-Sophie Bitsch og specialkonsulent Emil Juhl Svendsen fra Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.
Om publikumsprisen
- Publikumsprisen er en national pris for innovation i den offentlige sektor. Den uddeles af Center for Offentlig Innovation (COI) til Innovationsdagen den 5. maj 2021.
- Prisen hylder de mange innovationer, der løser dagligdagens mere simple udfordringer på de offentlige arbejdspladser og gør, at en opgave nu løses hurtigere og i en højere kvalitet end før.
- Den innovative løsning er let for andre at lade sig inspirere af og genbruge, men er ikke skabt i samarbejde med aktører uden for arbejdspladsen.
- Prisen blev uddelt til Innovationsdagen 2021, som i år blev afholdt både digitalt og lokalt.
- Vinderen af Publikumsprisen modtager et gavekort til et studiebesøg for op til seks personer. Dagsturen arrangeres af COI i samarbejde med vinderen og har til formål at give ny inspiration til innovationsarbejdet.
Om Vikar-app'en i Københavns Kommune
- De seneste år er der sket en stor stigning i antallet af brugeroprettelser i IT-systemerne i kommunens Sundheds- og Omsorgsforvaltning (SUF). En succesfuld implementering af nyt omsorgssystem og Mobile First-strategi, havde ført til, at flere medarbejdere brugte deres mobile devices til dokumentation.
- På plejehjem og i hjemmeplejen er der ikke kun faste medarbejdere, men også vikarer. Vikarerne blev for hver vagt manuelt oprettet som nye it-brugere med bruger-id og adgangskoder på særskilte vikarbreve. Det var en besværlig arbejdsgang, hvor brevene skulle bestilles, printes, underskrives og arkiveres. Det indebar masser af papir, omfattende arbejdsgange, manglende GDPR-compliance og ekstremt høje transaktionsomkostninger.
- En ny digital løsning: VikarAdgangs-app gør arbejdsgangen med at bestille og oprette vikarer i fagsystemerne mere effektiv, billigere og mere sikker. Alle medarbejdere kan sammen med vikaren oprette bruger-id og adgangskode til vikaren for den tidsperiode, vikaren er 'ansat'.
- Medarbejderne bruger de devices, de i forvejen har, så der er ikke indkøbt ny hardware.
- Innovationen har givet en stor økonomisk gevinst, idet der er sparet cirka 6,5 mio. kr. i årlige driftsomkostninger, især på reduktion i antallet af brugerlicenser, der udstedes.
- Medarbejderne på plejehjem og i hjemmeplejen er glade for app'en, der gør det nemmere og hurtigere for dem at bestille vikaradgange.
- Med app'en er datasikkerheden øget markant, da vikar-oprettelserne i systemerne nu er GDPR-compliant, det er blevet nemt at holde styr på brugen af vikaradgange, ledernes ansvar er styrket, der er individuelle passwords til vikarerne og der sker automatisk arkivering af data
- Løsningen anvendes nu i SUF's mere end 50 driftsenheder og blev implementeret på bare seks uger fra maj til juni 2020. App’en er både stabil og let at anvende, hvilket bl.a. viser sig ved, at der efter implementeringen ikke har været supporthenvendelser på anvendelsen af app'en.
Om offentlig innovation
- Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi.
- Offentlig innovation kan være nye eller væsentligt ændrede produkter, serviceydelser, processer og organisationsformer eller måder at kommunikere med omverdenen på.
- Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men den må gerne være udviklet af andre. Man må altså gerne genbruge eller lade sig inspirere.
- Værdien af offentlig innovation kan have flere former: Det kan være indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati eller øget medarbejdertilfredshed.