Tæt på 100 procent CO2-gevinst ved at genanvende råstoffer i mindre anlægsprojekter

Ved lette anlægsarbejder som fortove, cykelstier og mindre veje kan man opnå CO2-besparelser på op til 99,8 procent, hvis man undlader at tilføre nye råstoffer. Det viser nye beregninger fra Råstof-initiativet i Region Midtjylland.

Billede: Ved lette anlægsarbejder kan der opnås store CO2-reduktioner ved genanvende råstoffer direkte på lokaliteten. Foto: Aarhus Vand

Råstoffer som sand, grus og sten er knappe ressourcer. Derfor skal der findes metoder til at genanvende og spare på råstofferne i bygge- og infrastrukturprojekter.

Det er målsætningen for både CO-PI’s skaleringsproces 'Sammen om mindre råstofforbrug' og Råstof-initiativet, som er et partnerskab mellem myndigheder, rådgivere og anlægsvirksomheder i Region Midtjylland.

Når man genanvender og sparer på råstoffer i bygge- og anlægsprojekter, får man imidlertid også en væsentlig sidegevinst: Man opnår betydelige CO2-reduktioner. Det viser en undersøgelse, som Råstof-initiativet har gennemført og offentliggjort i en ny rapport. 

Tre forskellige scenarier

Det er en af projektgrupperne i Råstof-initiativet, der har dokumenteret effekten af at genanvende råstoffer direkte på lokaliteten ved lette anlægsarbejder som fortove, cykelstier og mindre veje.

Projektgruppen lavede CO2-beregninger for tre forskellige scenarier:

  1. Udskiftning af alle råstoffer.
  2. Opgravning og genudlægning af eksisterende materialer.
  3. Bevaring af den eksisterende bundopbygning.

Resultaterne viser, at det er muligt at opnå CO2-reduktioner på næsten 100 procent i forhold til at erstatte alle råstoffer med nye råstoffer (Scenarie 1).

Helt præcist kan man spare op til 97,8 procent af CO2-udledningen ved at genanvende de opgravede råstoffer på stedet og fylde dem tilbage i hullet (Scenarie 2) og op til 99,8 procent ved at bevare den eksisterende bundopbygning og kun skifte fx afretningssandet og fliserne i toppen (Scenarie 3).

Fakta: Råstof-initiativet

Råstof-initiativet i Region Midtjylland er et bredt partnerskab af offentlige aktører og private virksomheder, der arbejder for færre råstoffer i anlægsarbejder.

Målet er, at man i fremtiden bruger færre råstoffer som sand, grus og sten, når man for eksempel anlægger parkeringspladser, cykelstier, gågader, indkørsler og fortove.

I dag er vejreglerne udgangspunktet for anlægsarbejder. Men vejreglerne fokuserer på slid efter tung kørsel, køresikkerhed og -komfort og kræver derfor mange råstoffer. Men disse parametre er knap så vigtige på mindre belægninger som stier, terrasser og pladser.

Ambitionen for partnerskabet er at ændre og påvirke vaner, så der kan udarbejdes nye standarder for mængden af sand, grus og sten i anlægsarbejder, samt at man i højere grad kan genanvende råstoffer.

Overraskende resultater

Kirstine Skov Nielsen er råstofplanlægger i Region Midtjylland og projektleder på Råstof-initiativet. Hun fortæller, at det for samarbejdspartnerne i projektet var en øjenåbner, at man kunne opnå så store CO2-besparelser ved at genanvende råstofferne.

"Jeg tror, at resultaterne har overrasket de fleste. Vi havde ikke forventet, at det var så meget CO2, man kunne spare," siger Kirstine Skov Nielsen og uddyber betydningen af de resultater:

"At spare på sand, grus og sten er måske ikke det mest motiverende for alle aktører i bygge- og anlægsbranchen. Men i lyset af klimakrisen har alle virksomheder fokus på at spare CO2, og resultaterne viser, at det kan man også opnå ved at genanvende råstofferne."

Kun fokus på uforarbejdede råstoffer

I rapportens beregninger har man både medtaget CO2-udledningerne fra indvindingen af nye råstoffer (fx i en grusgrav), transporten af råstofferne med lastbiler og udlægningen af de nye råstoffer i projekterne.

Kirstine Skov Nielsen understreger, at rapporten udelukkende fokuserer på de uforarbejdede råstoffer og derfor ikke viser den samlede CO2-udledning ved mindre anlægsarbejder, hvor produktion og udlægning af fliser eller asfalt også medfører CO2-udledning.

Resultater skal ud i branchen

På baggrund af rapporten ser Råstof-initiativet det nu som sin opgave at få formidlet resultaterne til alle aktører i bygge- og anlægsbranchen – ikke bare i Region Midtjylland, men i hele landet.

"Der har hidtil ikke været så stor bevidsthed om, at man skal spare på råstoffer i projekter, og at der også kan være en CO2-besparelse i det. Vi vil gerne pege på, at der er et stort potentiale – også når det gælder det, der ligger nedenunder fortovet, cykelstien eller vejen," siger Kirstine Skov Nielsen.

VIL DU VIDE MERE?

Du er velkommen til at kontakte:

Kirstine S. Nielsen
Planlægger, geolog, cand. scient.

92 43 55 30 | [email protected]

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, viden og inspiration – direkte i din indbakke. CO-PI's nyhedsbrev udkommer 1-2 gange om måneden. 💡