Se kortlægningen over AI-projekter i norske kommuner

Ny database giver et overblik over kunstig intelligens-projekter i den offentlige sektor i Norge. Besøg databasen og få inspiration.

Billede: Der er stor interesse for projekter baseret på kunstig intelligens i den offentlige sektor lige nu. Dette billede er lavet af AI-billedgeneratoren DALL-E.

Hvor er de gode, konkrete eksempler på brug af kunstig intelligens?

Hvad har andre gang i, som vi kan lære af?

De spørgsmål stiller mange lige nu.

Overblik over kommunale projekter

En ny database giver måske en del af svaret.

Databasen, som løbende bliver udbygget, giver et overblik over kunstig intelligens-projekter i den offentlige sektor i Norge.

Blandt de mange eksempler er:

  • Intelligent tekstgenerering: Bruges til at automatisere produktion af kommunale dokumenter og meddelelser.
  • Generative designværktøjer: Kunstig intelligens bruges til at skabe nye designløsninger for byplanlægning og infrastrukturprojekter.
  • Analyser og rapportgenerering: Generativ kunstig intelligens bruges til at automatisere og forbedre analyser og rapporter baseret på store datamængder.
  • Sundhedsteknologi: Generativ kunstig intelligens bruges til at skabe individuelle behandlingsplaner og forbedre patientpleje.
  • Kommunal chatbot: Anvender generativ kunstig intelligens til at føre naturlige samtaler og hjælpe borgere med at finde information og services.

I øvrigt bruger nordmændene ordet 'snakkerobot' i stedet for 'chatbot' – en lille opfordring herfra.

Kan forbedre effektivitet og kvalitet

Den nye database er lavet af Digdir, den norske digitaliseringsstyrelse, og NORA.ai, som er et norsk konsortium for kunstig intelligens.

Databasen bliver også fremhævet i rapporten 'Barrierer og muligheder i den kommunale sektors arbejde med kunstig intelligens'.

Rapporten fra den norske kommuneorganisation KS fremhæver, at kunstig intelligens kan forbedre effektiviteten og kvaliteten af offentlige tjenester betydeligt for både kommuner og borgere.

Den påpeger også væsentlige barrierer som manglende teknologisk kompetence, juridiske udfordringer og etiske overvejelser – barrierer, som ifølge rapporten i meget høj grad kan overkommes.

Bedre og mere tilgængelige tjenester

Rapporten giver flere eksempler på, hvordan kunstig intelligens-løsninger kan gøre kommunerne mere bruger- og borgerorienterede ved at tilbyde bedre og mere tilgængelige digitale tjenester.

  • Ét eksempel er projektet 'Enklere adgang til information', som udforsker brugen af kunstig intelligens til at reducere tidsforbruget ved at indhente og sammenstille information for familier med alvorligt syge børn. Oplysningerne fra det offentlige er i dag spredt over cirka 5000 hjemmesider.
  • Et andet eksempel er i Randaberg Kommune, hvor der er udviklet en pædagogisk ramme og en chatbot (eller snakkerobot) til eleverne – tilpasset forskellige kontekster og behov, som eleverne kan have.
  • Et tredje eksempel er Lillestrøm Kommune, som bruger en kunstig intelligens-løsning til at afdække potentielt følsomme oplysninger i dokumenter, der skal offentliggøres. Udover at højne kvaliteten i arbejdet med at kontrollere de dokumenter, der offentliggøres, har løsningen øget sikkerheden for borgernes personoplysninger. På sigt håber man, at løsningen skal sikre tilliden til kommunen ved at undgå brud på tavshedspligten og samtidig opretholde åbenhed og øge gennemsigtigheden.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, viden og inspiration – direkte i din indbakke. CO-PI's nyhedsbrev udkommer 1-2 gange om måneden. 💡