Ny guide fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjælper med innovative indkøb på sundhedsområdet

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop udgivet guide, der kan hjælpe driftspersonalet på sundhedsområdet med at løfte innovative offentlige indkøb og samarbejder med private virksomheder. Guiden kan også bruges af andre, da overvejelserne er de samme.

Billede: Et innovativt offentligt indkøb kan udspringe af en værdi, man ønsker at realisere, eller et problem man vil løse i samspil med private virksomheder – og hvor der ikke findes en løsning på markedet i forvejen. (Foto: iStock)

Det gælder om at komme rigtigt fra start, når man har behov for at indgå i et samarbejde om et innovativt indkøb i sundhedssektoren.

For hvornår er det et udbudsfrit udviklingssamarbejde, et innovativt indkøb, eller et innovationspartnerskab, der skal være grundlaget for samarbejdet med leverandøren?  

'Guide til innovative indkøb på sundhedsområdet' fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er målrettet medarbejdere på sundhedsområdet.

Fokus er på at styrke samarbejdet med private virksomheder for at udvikle innovative løsninger, der kan håndtere komplekse udfordringer på sundhedsområdet.

Brug markedet aktivt

Offentlig-privat innovationssamarbejde – OPI – spiller en central rolle i guiden, og CO-PI har har undervejs givet styrelsen input til cases og relevante værktøjer til innovative offentlige indkøb. 

Guiden er målrettet ansatte, der arbejder i driften i sundhedssektoren, og som ikke dagligt beskæftiger sig med indkøb og udbud, fortæller Rikke Thorlund Haahr, chefkonsulent i CO-PI.

"Styrelsen har fokus på relevante udbudsretlige regler, og gennemgangen af reglerne suppleres af konkrete eksempler, som illustrerer, hvordan reglerne anvendes i praksis," forklarer hun og tilføjer:

"Både i forbindelse med behovsafdækningen og især efterfølgende er det en god idé at inddrage markedet – altså de private virksomheder, der potentielt kan levere en løsning. Virksomhederne kan give værdifuldt input til, hvordan et konkret behov bedst imødekommes og samtidig give indsigt i, hvad der allerede findes af løsninger på markedet." 

Procesmodel for innovative offentlige indkøb

Hvordan kan processen tilrettelægges, når man skal lave et innovativt offentlig indkøb? CO-PI har lavet en model, der rummer alle faser.

Fra behovsafdækning til udvikling af løsninger

En væsentlig del af guiden omhandler behovsafdækning og markedsdialog. Myndigheder opfordres til at identificere deres konkrete behov, før de begynder at lede efter løsninger, og inddrage markedet tidligt i processen.

Ved at åbne for dialog med virksomheder kan myndighederne få indsigt i de nyeste muligheder og produkter, hvilket øger chancen for at udvikle innovative løsninger.

Et eksempel er Region Hovedstaden, som har gennemført markedsdialoger med private virksomheder for at finde løsninger til monitorering af patienter på enestuer.

Innovationspartnerskaber 

Guiden kommer også rundt om innovationspartnerskaber, hvor udvikling og indkøb af en løsning samles i én udbudsproces, fortæller Rikke Thorlund Haahr.

På sundhedsområdet findes der allerede gode eksempler, men de er ikke så udbredt, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og CO-PI vil med den nye guide, gerne udbrede kendskabet til denne udbudsproces, der giver virksomhederne mulighed for at byde på det innovative udviklingsarbejde, de har indgået i.

"Et innovationspartnerskab kan gøre det lettere for offentlige myndigheder at få præcis de løsninger, de har brug for, samtidig med at det skaber bedre incitamenter for virksomheder til at investere i innovation. Vi følger et aktuelt innovationspartnerskab i Region Hovedstaden tæt, og her er der meget aktuel læring, andre kan få indsigt i, " siger Rikke Thorlund Haahr.

Ny serie: Innovationspartnerskab i Region Hovedstaden

I denne serie følger vi Region Hovedstaden, som bruger innovationspartnerskab til at skabe nye og bedre løsninger til monitorering af patienter.

Vi taler med innovationskonsulent Anders Uhre Hoffmeyer i forskellige faser af processen. 

→ Læs 1. kapitel: "Jeg var vildt nervøs for, at ingen ville søge"

→ Læs 2. kapitel: "Virksomhederne bliver dygtigere og dygtigere. Jeg er helt høj over deres engagement

→ Læs 3. kapitel: "Det her er kulminationen. Nu skal samarbejdet i gang"

Innovationscafé og cases om innovative offentlige indkøb

For at gøre de nye principper lettere tilgængelige for sundhedspersonale og beslutningstagere, vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) og CO-PI igangsætte en fælles formidlingsindsats.

Informationsindsatsen skydes i gang med en Innovationscafé om innovative indkøb den 6. december.

"Samarbejde med virksomheder om innovation befinder sig tit i et fagligt og organisatorisk krydsfelt, og vi ved, at det i praksis kan være svært at vurdere, hvilket regelsæt et konkret projekt og samarbejde er omfattet af. Det tænker jeg, at vi kommer rundt om i Innovationscaféen i december og i de artikler, vi løbende vil udgive om cases, som vi har kendskab til, siger Rikke Thorlund Haahr.

Til Innovationscaféen den 6. december kan du møde:

  • Minna Bregendahl, specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Minna har været med til at udarbejde 'Guide til innovative indkøb på sundhedsområdet'. Hun har en bred erfaring med udbudsrådgivning og med at gennemføre udbud både over og under tærskelværdierne.
  • Rikke Thorlund Haahr, chefkonsulent, CO-PI. Rikke har arbejdet med udbud, innovative offentlige indkøb og offentlig-privat samarbejde i mere end 20 år, både som konsulent, interessevaretager og leverandør. 

Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet for at få mere information, når tilmeldingen åbner. 

🔥 Tilmeld dig CO-PI-brevet

  • CO-PI's nyhedsbrev med aktuel og relevant viden.
  • Få nyheder om CO-PI's aktiviteter og arrangementer, brugbare værktøjer, nyttig viden, inspiration og gode eksempler.
  • Udkommer 2-4 gange om måneden.

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, viden og inspiration – direkte i din indbakke. CO-PI's nyhedsbrev udkommer 1-2 gange om måneden. 💡