Maskinerne til det grønne gearskifte er klar

I forbindelse med konferencen Grønt Gearskifte i København udstiller en række leverandører eksempler på eldrevne, emissionsfrie entreprenørmaskiner på Rådhuspladsen. Vi har spurgt to af leverandørerne om fordele og ulemper ved eldrevne maskiner – og markedets interesse for dem.

Billede: Emissionsfri arbejdsmaskine

Ingen udstødning eller lokal CO2-udledning. Markant mindre støj og vibrationer. Mindre vedligeholdelse og mere effektiv drift.

Fordelene ved emissionsfri arbejdsmaskiner, som drives af el fra batterier, er mange sammenlignet med traditionelle, dieseldrevne maskiner.

Der findes allerede en række eldrevne maskiner på markedet, og selv om de endnu ikke anvendes i større omfang ved anlægsarbejder og byggeprojekter, er interessen for dem stærkt stigende.

📍 Kom til konference i Industriens Hus: Grønt Gearskifte

Den 23. november afholder CO-PI og en række af Danmarks største offentlige bygherrer konferencen 'Grønt Gearskifte', hvor spotlyset rettes på emissionsfrie arbejdsmaskiner.

Det handler om mere end et grønt skifte væk fra diesel. Det handler også om folkesundhed, arbejdsmiljø og trivsel.

På konferencen offentliggøres b.la. en ny samfundsøkonomisk analyse af konsekvenser ved omstilling fra diesel til eldrevne arbejdsmaskiner.

Se nye emissionsfrie maskiner udstillet på Rådhuspladsen – og hør, hvordan offentlige bygherrer planlægger at stille krav om brug af emissionsfrie arbejdsmaskiner i fremtidige projekter.

Markedet skal vænne sig til elektriske maskiner

Det siger to leverandører, som de seneste år har introduceret en række nye eldrevne arbejdsmaskiner i forventning om et voksende marked.

"Vi har valgt at satse 100 procent på emissionsfri maskiner, og vi oplever i dag en enorm interesse i markedet for, hvordan maskinerne fungerer og kan integreres i kundernes projekter," siger Nikolaj Birkerod, direktør i HG Machines.

"Branchen er imidlertid bundet af vaner og traditioner og skal vænne sig til at bruge de emissionsfri maskiner. Derfor kommer eldrevne maskiner i en periode til at samleve med dieseldrevne maskiner på markedet," siger han.

Hundrede elektriske dumpere i drift

HG Machines producerer mindre dumpere, som er maskiner, der bruges til at flytte fx jord, grus eller sten.

Virksomheden tilbyder i dag eldrevne maskiner i to versioner – 1-tons og 2-tons (vægten betegner lasteevnen), mens man tidligere kun producerede 1-tons benzindrevne dumpere.

HG Machines har allerede flere hundrede elektriske 1-tons dumpere i drift og har solgt de første 25 af den nyligt lancerede 2-tons maskine til kunder primært i Danmark.

Billede: HG Machines producerer mindre dumpere, som er maskiner, der bruges til at flytte fx jord, grus eller sten (foto: HG Machines)

Stor nysgerrighed hos kunderne

Hos Volvo Entreprenørmaskiner har man fokus på noget større materiel som gravemaskiner og læssemaskiner.

Virksomheden tilbyder i dag fire forskellige typer af eldrevne gravemaskiner, hvor den største har en driftsvægt på 23-26 tons, samt to størrelser af eldrevne læssemaskiner. Gravemaskinerne bruges fx til opgaver med nedgravning af fibernet, mens læssemaskinerne anvendes på fx genbrugspladser.

"Vi oplever en stor nysgerrighed i markedet for de eldrevne maskiner. Når det kommer til beslutning om et køb, er kunderne dog stadig tøvende på grund af prisforskellen i forhold til konventionelle maskiner," siger Henrik Torp, Head of Retail Operations i Volvo Entreprenørmaskiner Danmark.

Færre udgifter til brændstof og vedligeholdelse

Volvos eldrevne maskiner koster cirka det dobbelte af leverandørens tilsvarende konventionelle dieselmaskine. Til gengæld er vedligeholdelsesudgifterne mindre, da elektriske komponenter, batterier og motorer er vedligeholdelsesfrie og fx ikke skal have skiftet oliefiltre mv.

Derudover sparer man udgifter til dieselolie (men har udgifter til opladning af batterier) og får en mere effektiv drift, da eldrevne maskiner ikke kører i tomgang under driften. Det gælder både for Volvos og HGs maskiner

"Økonomi er en væsentlig faktor. Eldrevne maskiner er dyrere i indkøb, men ser man på totalomkostningerne på vores maskiner tjener merudgiften sig ind over 2-5 år på grund af færre udgifter til brændstof og vedligeholdelse," siger Nikolaj Birkerod.

FAKTA: TO EKSEMPLER PÅ ELEKTRISKE MASKINER

HG E2000 Dumper

- 12 timers effektiv køretid

- Hurtig opladning – 20-80 % på 2,5 timer, 0-100 % på 4 timer

- Oplader med 160A strøm eller 35A oplader

- Lithium batteriteknologi

- Markant reduceret støjniveau

- Emissionsfrit arbejdsmiljø

EC230 Electric Volvo-gravemaskine

- Driftsvægt: 23.000 - 26.100 kg

- Vejledende kørselstid: Op til 4-5 timer

- Oplader på 10-12 timer med 400 V/32A via stikkontakt eller på 80-90 minutter med 150 kW DC lynoplader vha. 750 V/200 A.

- Også muligt at lade med 40 kW bærbar oplader eller med et kraftaggregat til spidslastudjævning.

- Lydsvag og nul emissioner

- Mulighed for at arbejde indendørs og i støjfølsomme områder

Kilder: HG og Volvo

Store fordele for arbejdsmiljøet

Det vigtigste argument for at gå over til elektriske entreprenørmaskiner er imidlertid de klima- og miljømæssige fordele ved nul emissioner og begrænset støj, og i høj grad også fordelene for arbejdsmiljøet. Det påpeger både Henrik Torp og Nikolaj Birkerod.

I en konventionel entreprenørmaskine er der vibrationer og motorstøj, som påvirker dem, der betjener maskinen, mens medarbejdere, der færdes omkring maskinen under en arbejdsopgave både påvirkes af støj og udstødning.

"Fordelene for arbejdsmiljøet er ikke så belyst endnu, men jeg tror, at maskiner uden partikler, larm og vibrationer kommer til at spille en rolle for at tiltrække medarbejdere fremover. Og gevinsten i form af færre sygedage, kan man som entreprenør regne ind i sine modeller," siger Nikolaj Birkerod.

Jeg tror, at maskiner uden partikler, larm og vibrationer kommer til at spille en rolle for at tiltrække medarbejdere fremover.

Nikolaj Birkerod, direktør i HG Machines.

Samme ydeevne som dieselmaskiner

De eldrevne maskiner har ifølge begge leverandører fuldstændigt samme ydeevne som tilsvarende dieseldrevne modeller og i nogle tilfælde en højere ydeevne, fx som følge af større energieffektivitet og trækkraft.

Driftssikkerhed er afgørende for brugere af maskiner i bygge- og anlægsbranchen.

Derfor ses usikkerheden – eller manglende viden – om driftstid og rækkevidde på en maskine drevet af batterier frem for en dieselmotor som en af de største barrierer for et grønt gearskifte i branchen.

Fra fire til 12 timers driftstid

Batterier skal i sagens natur lades op, og der skal være lademuligheder til rådighed på fx en byggeplads eller i nærheden, så maskinerne kan lades op i løbet af natten og i nogle tilfælde også i løbet af dagen.

Dumperne fra HG Machines har en driftstid på 12 timer efter fire timers opladning.

Volvos langt større elektriske entreprenørmaskiner kan klare cirka fire timers aktiv drift (fem timer for de mindre læssemaskiner), og kan således bruges en hel arbejdsdag med en enkelt opladning i løbet af frokostpausen.

Billede: Volvos langt større elektriske entreprenørmaskiner kan klare cirka fire timers aktiv drift og kan således bruges en hel arbejdsdag med en enkelt opladning i løbet af frokostpausen (foto: Volvo Entreprenørmaskiner).

Planlægning og nye rutiner

Opladningen af en Volvo gravemaskine til 80 procent tager cirka en time, mens det tager halvanden time at oplade en læssemaskine. Derfor handler det i høj grad om planlægning og om at få nogle nye rutiner indarbejdet, påpeger de to leverandører.

"De emissionsfri maskiner er meget driftssikre, men man skal vænne sig til at tænke anderledes og lade maskinen op, når man holder pause," siger Henrik Torp.

"Der skal selvfølgelig være en ladeinfrastruktur til rådighed, og det kan være et problem nogle steder. Eldrevne maskiner passer ikke nødvendigvis til alle opgaver."

Volvo er dog også på vej med en løsning, hvor de eldrevne maskiner kombineres med en stor batteripakke i en container. Det vil gøre det muligt at anvende maskinerne i områder, hvor der ikke er direkte adgang til elnettet.

Forventninger om 'ketchupeffekt'

Mens salget af eldrevne entreprenørmaskiner endnu er begrænset, forudser Henrik Torp, at man i branchen vil se den samme udvikling, som man har oplevet på markedet for elbiler i Danmark.

"Jeg tror, der kommer til at være en 'ketchupeffekt', når markedet finder ud af, hvilke muligheder, der er for at lave en emissionsfri byggeplads. Derfor har Volvo også et kæmpemæssigt produktprogram af eldrevne maskiner på vej de kommende år," siger Henrik Torp.

Hos HG Machines kigger man ligeledes ind i udviklingen af nye maskintyper, som man dog endnu ikke kan fortælle nærmere om.

Men det er ambitionen, at også kommende maskiner skal kunne leve op til virksomhedens ambition om at tilbyde eldrevne maskiner med 12-timers driftstid.

VIL DU VIDE MERE?

Du er velkommen til at kontakte:

Henrik Torp
Head of Retail Operations, Volvo Entreprenørmaskiner A/S Danmark

40 47 26 93 | [email protected] 

Nikolaj Birkerod
Owner & CEO, HG Machines

40 47 26 93 | [email protected]