Markedsdialog: Hurtigere og rigtig rygbehandling – gennem smartere henvisning og visitation
Region Midtjylland og CO-PI inviterer virksomheder til at bidrage med innovative løsninger, der kan optimere henvisnings- og visiteringsprocessen for rygpatienter på Aarhus Universitetshospital. Kom til markedsdialog den 11. marts.

Billede: Region Midtjylland vil finde innovative løsninger, der kan forbedre henvisnings- og visiteringsprocessen mellem praktiserende læger og Aarhus Universitetshospital (AUH).
Hvordan sikrer vi, at patienter med rygproblemer får den rette behandling hurtigere og mere effektivt?
Og hvordan gør vi henvisning og visitation lettere for læger og hospitalspersonale?
De spørgsmål er omdrejningspunktet, når CO-PI sammen med Region Midtjylland inviterer virksomheder til en markedsdialog den 11. marts 2025.
Markedsdialogen har ét klart formål: At finde innovative løsninger, der kan forbedre henvisnings- og visiteringsprocessen mellem praktiserende læger og Aarhus Universitetshospital (AUH).
Stort behov for nye løsninger
Hvert år bliver mange patienter med rygproblemer henvist til hospitalet, men langt fra alle ender med at få en operation.
Kun 25 procent af de henviste patienter bliver indkaldt til en forundersøgelse, og af dem får kun en tredjedel en operation. Mange patienter bliver altså sendt frem og tilbage i systemet, hvilket koster både tid og ressourcer.
Derfor er der brug for nye løsninger, der kan optimere henvisnings- og visiteringsprocessen, så de rette patienter kommer til forundersøgelse og eventuelt videre til operation. Her kan digitalisering, AI og datadrevne metoder spille en afgørende rolle.
Fakta: Hvad er behovet?
Region Midtjylland søger løsninger, der kan understøtte og forbedre følgende områder:
- Forbedret kvalitet af henvisninger: Understøttelse af almen praksis i udarbejdelse af mere præcise henvisninger.
- Bedre selektion af patienter til forundersøgelse: AI-løsninger eller datadrevne metoder til at vurdere, hvilke patienter der med størst sandsynlighed har behov for en operation.
- Effektivisering af visitationsarbejdet: Reducering af tid brugt på faglige vurderinger og administrativt arbejde i forbindelse med henvisninger.
- Struktureret omvisitering: Løsninger der sikrer, at patienter, der ikke er kandidater til operation, hurtigt kan omvisiteres til relevant alternativ behandling.
Hvis en effektiv løsning udvikles, er der potentiale for udbredelse til andre afdelinger og specialer.
En mulighed for virksomheder
Markedsdialogen henvender sig til virksomheder med erfaring i udvikling af sundhedsteknologiske løsninger, fx inden for dataanalyse, AI og digitalisering.
Cheflæge Gorm von Oettingen fra Hjerne- og Rygkirurgi på AUH understreger vigtigheden af en tæt dialog mellem almen praksis og hospitalet. Den nuværende proces er ressourcekrævende for både hospitalet og de praktiserende læger og resulterer i mange 'boldberøringer'.
"Den gode dialog mellem almen praksis og klinikken på AUH er utrolig vigtig, når vi skal give patienter med ondt i ryggen det rigtige tilbud. Vi har masser af data og viden om, hvornår fx kirurgi er en del af løsningen – og hvornår det ikke er. Al den viden og data kan digitalisering og evt. kunstig intelligens hjælpe os til at udnytte bedre til gavn for både patienter og medarbejdere," siger han.
Få nye perspektiver og indsigt
Markedsdialogen foregår på Hotel GUESTapart i Aarhus den 11. marts kl. 12.00 – 16.00.
Dialogen henvender sig særligt til virksomheder med erfaring i udvikling og implementering af større sundhedsteknologiske løsninger.
Formålet med markedsdialogen er at:
- få nye perspektiver på de specifikke udfordringer og behov i henvisnings- og visiteringsprocessen.
- få indsigt i eksisterende teknologier og løsninger inden for AI, dataanalyse og procesoptimering.
- drøfte potentielle tilgange til udvikling og implementering af en løsning, der skaber værdi for både praksis og hospitalet.
CO-PI hjælper med innovative indkøb
CO-PI understøtter innovative offentlige indkøb i alle faser fra innovation til udbud.
Det gør vi blandt andet ved at udvikle ny viden og værktøjer – samt ved at tilbyde konkret sparring og hjælp til planlægning, behovsudforskning og markedsdialog.
"Denne markedsdialog er et godt eksempel på, hvordan vi i CO-PI understøtter innovative offentlige indkøb. Vi hjælper offentlige aktører med at definere deres behov, engagere markedet og bane vejen for nye løsninger, der kan skabe reel værdi," lyder det fra Rikke Thorlund Haahr, chefkonsulent i CO-PI.
Kan udbredes til andre områder
Projektet i Region Midtjylland er et godt eksempel på, hvordan en innovativ løsning ikke kun kan løse en lokal udfordring, men også bruges og udbredes til andre områder.
Hvis den rette løsning udvikles, kan den potentielt skaleres til andre afdelinger og specialer i sundhedsvæsenet – og dermed skabe endnu større effekt.
"Det er afgørende, at vi ikke kun udvikler gode løsninger til enkeltstående projekter, men også tænker i skalering og spredning. Jo flere områder en innovativ løsning kan komme i spil i, desto større værdi får den for patienter, medarbejdere og samfundet som helhed," siger Rikke Thorlund Haahr.
Vil du vide mere om, hvordan CO-PI kan hjælpe med innovative offentlige indkøb?