Vallensbæk Kommune har netop igangsat et systematisk kompetenceudviklingsforløb, hvor 24 medarbejdere over fire måneder skal uddannes til superbrugere af kunstig intelligens. Derefter skal de videreformidle deres viden til kollegerne.
Formålet med indsatsen er at give alle kommunens medarbejdere en forståelse for muligheder og faldgruber ved teknologien samt kompetencer til at anvende AI-værktøjer i deres arbejde.
Christoffer Lindved Dithmer, udviklingskonsulent i digital læring i Vallensbæk Kommune, står sammen med sin kollega Maria Mejer Larsen bag forløbet.
"Vi ser et behov for at øge medarbejdernes bevidsthed omkring kunstig intelligens, samtidig med at de får kompetencer til at forbedre kvaliteten af deres arbejde ved brug af AI-værktøjer," siger Christoffer Lindved Dithmer.
Alle skal forstå fordele og ulemper ved AI
Forløbet henvender sig både til medarbejdere, der allerede er fortrolige med AI-værktøjer, og til dem, for hvem området er nyt.
"Vi skal ikke alle være tekniske eksperter, men alle medarbejdere i kommunen skal have en forståelse for muligheder og faldgruber ved kunstig intelligens," forklarer Christoffer Lindved Dithmer.
"Derudover er det vigtigt, at medarbejderne kan anvende AI-værktøjer i faglige sammenhænge og bringe deres egen faglighed ind i arbejdet."
Interne retningslinjer som grundlag
Forud for forløbet har Vallensbæk Kommune udarbejdet interne retningslinjer for brug af kunstig intelligens samt en guide til forskellige AI-tjenester og -værktøjer.
De 24 medarbejdere vil gennem tre workshops og mellemliggende perioder med prøvehandlinger blive uddannet i kunstig intelligens og konkrete AI-værktøjer, som kommunen stiller til rådighed.
Deltagerne skal blandt andet bruge værktøjet Applai til at bygge otte specialiserede chatbots ud fra en liste af 10 emner, som ledere i Vallensbæk Kommune har udarbejdet.
"Formålet med at bygge de specialiserede chatbots er at skabe AI-værktøjer, der giver en reel gevinst for medarbejderne og forbedrer kvaliteten af deres arbejde," siger Christoffer Lindved Dithmer.
Overordnet indhold i de tre workshops:
- Uddannelse i AI-teknologi, forståelse af bias og risici ved anvendelse af AI.
- Hands-on aktiviteter med AI-services: Perplexity, ChatGPT, SkrivSikkert, Microsoft Translator, Teams og CoPilot.
- Prøvehandlinger med AI tæt på eget arbejdsliv.
- Opbygning og udvikling af otte unikke, specialiserede chatbots inden for emner som fx barnets lov, borgernært sprog, mødereferat eller projektstyring.
- Dialoger om rollen som superbruger.
Chatbots trænes på egne data
Med Applai Chat kan medarbejderne opbygge og træne specialiserede chatbots på egne datasæt – fx om barnets lov – i et lukket miljø.
De særlige chatbots kan derefter implementeres på de platforme, som kommunens medarbejdere allerede bruger.
"Kendte værktøjer som ChatGPT og Copilot er trænet på meget store datasæt, mens vi med Applai kan fodre en chatbot med præcis de informationer, vi har behov for – fx lovgivning, retningslinjer og værdisæt," forklarer Christoffer Lindved Dithmer.
Superbrugere skal selv lave workshops
Når de 24 medarbejdere har gennemført forløbet og er blevet uddannet til superbrugere, skal de selv udvikle og planlægge workshops for medarbejdere i deres egne centre og teams.
De kan dog få assistance fra en af kommunens digitaliseringskonsulenter.
"Som superbruger forpligter man sig til at lave to workshops, hvor medarbejderne både bliver orienteret om bevidsthedsdelen og stifter bekendtskab med de specialiserede chatbots, der er blevet udviklet," siger Christoffer Lindved Dithmer.
Andre kommuner har fri adgang til materialet
Vallensbæk Kommune har valgt at gøre materialet til hele kompetenceudviklingsforløbet frit tilgængeligt online via platformen Padlet, så andre kommuner kan lade sig inspirere af forløbet.
"Som kommuner gør vi hinanden bedre, og mange kommuner sidder med det samme arbejde som os lige nu. Vi vil gerne dele vores materiale, så folk kan blive inspireret af det, og det kan komme ud at leve i andre kommuner," siger Christoffer Lindved Dithmer.
Han understreger, at materialet ikke er statisk, men løbende kan ændres og udvides i det opslagstavle-format, det præsenteres i.
"Derfor glæder vi os over, at folk stiller spørgsmål til materialet og udfordrer det," siger Christoffer Lindved Dithmer.
3 gode råd at komme i gang med kunstig intelligens
Christoffer Lindved Dithmer har tre gode råd til at komme i gang med at bruge AI i kommuner:
- Skab et teknisk setup hvor kunstig intelligens kan bruges tæt på kerneopgaver og de vigtigste arbejdsområder for medarbejderne.
- Frem en organisation, hvor kompetencerne ikke er hos de få, men ude i alle afkroge af organisationen, så vi sammen gør hinanden gode.
- Del indsatser og konkret praksis internt og eksternt, så det er lettere at blive inspireret og nemmere at komme godt i gang med kunstig intelligens i arbejdslivet.
VIL DU VIDE MERE?
Du er velkommen til at kontakte:
Christoffer Lindved Dithmer
Udviklingskonsulent for digital læring, Vallensbæk Kommune
20 40 91 51 | [email protected]