Innovationsstafetten er et format udviklet for at få et indblik i hverdagen for de mange mennesker, der arbejder med offentlig-privat innovation.
Hver deltager bliver stillet en række spørgsmål og sender herefter selv stafetten videre.
Denne gang er stafetten nået til Lotte Dalegaard Pedersen, direktør på Social- og Sundhedsskolen Syd - eller SOSU Syd, som skolen også kaldes.
SOSU Syd arbejder blandt andet med udvikling af velfærdsteknologi i samspil med private virksomheder.
Hvorfor arbejder du med innovation?
Velfærdssamfundet står over for store udfordringer, som vi ikke har kendte løsninger på. Udfordringerne er så komplekse, at de reelt ikke kan løses, men de kan heldigvis påvirkes.
Som social- og sundhedsskole har vi til opgave at medvirke til at løse de store rekrutteringsudfordringer, og derfor bliver vi nødt til at arbejde innovativt med at udvikle skolens uddannelser, så vi uddanner vores elever til fremtidens velfærdssamfund og arbejdsmarked.
Hvordan arbejder du i praksis med innovation i offentlig-privat samarbejde?
Vi arbejder blandt andet med udvikling af velfærdsteknologi i et samspil mellem skolen og private virksomheder.
De private virksomheder præsenterer deres ideer og produkter for vores elever, som udfordrer virksomhederne med deres viden om praksis.
Nogle gange er det et enkelt møde, andre gange er eleverne involveret i en længere, løbende proces i produktudviklingen.
Virksomhedernes produkter bliver bedre, vores elever bliver dygtigere, og når virksomhederne bruger skolen som "udstillingsvindue", er vores elever også altid opdateret på de nyeste teknologier, som de så kan tilbyde borgere og patienter, når de møder dem og deres udfordringer i deres praktikperiode, eller når de er færdiguddannede.
Vi arbejder også med innovation i offentlig-privat samarbejde på mere bløde områder.
I samarbejde med Meyers Madhus inviterer vores elever en gang om året Aabenraa Kommunes ældre borgere til en "pop up restaurant". Sammen med Meyers kokke sørger eleverne for alt fra invitationer, borddækning, mad, modtagelse af gæsterne, præsentation af menuen, taler og sange.
Med sådan et samarbejde arbejder vi med elevernes dannelse, deres første møde med borgerne og med fællesskaber med maden som omdrejningspunkt.
Hvorfor er det en god idé at samarbejde med private aktører?
Det er en virkelig god idé at arbejde sammen med private aktører, fordi vores elever kommer så tæt på praksis.
Vores elever har ofte valgt uddannelsen, fordi de meget gerne vil møde deres fag hurtigt i deres uddannelsesforløb. Det understøtter samarbejdet med private aktører.
Samtidig hjælper de private aktører os med at fastholde fokus på hele tiden at udvikle vores samarbejdsfelt, vores didaktik, vores teknologi og vores uddannelser.
Og hvorfor er det så, det ikke "bare" sker af sig selv?
Den offentlige og den private sektor er adskilt på rigtig mange måder. Skiftet fra offentlig til privat ansættelse og omvendt er f.eks. relativt sjældent, og medarbejdere i de to sektorer er sjældent en del af hinandens netværk. Der skal derfor en ekstra indsats til for at etablere samarbejdet – fra begge sider.
At det ikke bare sker af sig selv, kan også skyldes, at opgaverne reelt kan løses uden samarbejde med private aktører. Det er et nødvendigt samarbejde, men det er en virkelig god idé, hvis kvaliteten af kerneopgaven skal løftes.
Eleverne arbejder innovativt, forandringsparat, kollaborativt, opsøgende, kritisk tænkende, og samtidig bliver de dygtige til aktiv formidling.
Hvilket projekt eller ny løsning, som du har været med til at skabe, er du mest stolt af?
Jeg er mest stolt af vores Digi Tech-uddannelse. Digi Tech-uddannelsen er udviklet i et tæt samarbejde mellem SOSU Syd og fire sønderjyske kommuner og er ved at blive bredt ud til andre dele af landet.
De Digi Tech-uddannede bliver "tosprogede" i den forstand, at de færdiguddannede både bliver social- og sundhedsfagligt og digitalt kompetente.
Derudover tilegner de sig det 21. århundredes kompetencer.
Eleverne arbejder innovativt, forandringsparat, kollaborativt, opsøgende, kritisk tænkende, og samtidig bliver de dygtige til aktiv formidling.
Digi Tech er et vigtigt bidrag til at løse nogle af velfærdssamfundets vilde problemer, herunder den store rekrutteringsudfordring.
SENESTE INNOVATIONSSTAFETTER:
1. Theresa Jepsen Meyer: "Der er sjældent noget, der bare er ligetil i en innovationsproces eller i en travl hverdag"
2. Frederik Knud Nielsen: "Vejen ind til en god dialog er kortere i Danmark, og det er en styrke"
3. Kristian Kidholm: "Vi kan blive bedre til at dele viden om de nye innovative teknologier, som har dokumenteret god effekt"
4. Ricco Norman Dyhr: "Innovation er nøglen til nærhed og lighed - og den skal bruges, hvor behovet er størst"
5. Jeppe Slot Stauning: "Man danser jitterbug i det private, men i det offentlige danser man vals"
Hvem eller hvad ser du som din største hjælper i dit arbejde med offentlig-privat innovation?
Vores største og vigtigste partnere er vores fire kommunale samarbejdspartnere: Sønderborg, Haderslev, Aabenraa og Tønder Kommune.
Samarbejdet mellem dem, vores projektledere, undervisere og skolens ledere er helt afgørende for at holde fokus på innovation – både i hverdagen og i strategiske projekter.
Hvilken fejl har du begået, som du har lært mest af?
Den største fejl er at slippe fokus, når projekterne er gået i luften.
Hvis vi ikke bevarer et konstant fokus på at tænke og arbejde innovativt, taber vi hurtigt flyvehøjde. Og så lykkes vi ikke med at være kommunernes og regionens foretrukne samarbejdspartner inden for uddannelse og innovation. Det har været rigtig svært at holde fokus på Digi Tech-uddannelsen.
Vi har lært, at vi skal blive ved med at investere i både ledelse, projektledelse, kompetente undervisere, og det eksterne samarbejde med både offentlige og private aktører.
Hvad ser du som den største udfordring i arbejdet med offentlig innovation?
Den største udfordring er nok, at store dele af den offentlige sektor har drift som kerneopgave. Det betyder, at både ledere og medarbejdere er rekrutteret til at løse driftsopgaver.
Det er oftest det, de er bedst til, og derfor bliver sikker drift det, der kendetegner kulturen tæt på borgere, patienter, studerende, elever og de mennesker, organisationerne "er til for".
Hvad skal der til for at få offentlig-privat samarbejde om innovation op i endnu større skala?
Det er helt nødvendigt med et konstant fokus på værdien af samarbejdet. Det skal altså være tydeligt, at et offentligt-privat samarbejde om innovation er til gavn for begge parter.
Præcis som eksemplet ovenfor, hvor både skole og teknologivirksomhederne får stor gavn af samarbejdet.
Hvad er dit bedste råd til offentlig-privat innovationssamarbejde?
Fokuser på netværk, og indret din organisation med en udviklingsafdeling, der er organisatorisk tilknyttet driftsafdelinger, og fokuser på nødvendigheden af innovationsarbejdet.
Hvem giver du stafetten videre til?
Jeg giver stafetten videre til Maj Britt Weidinger, der er chef for Videnscenter for Velfærdsteknologi.
Det gør jeg, fordi Maj Britt både har et social- og sundhedsfagligt, et teknologisk og et innovativt blik på de udfordringer, velfærdssamfundet står over for.
VIL DU VIDE MERE?
Du er velkommen til at kontakte:
Lotte Dalegaard Pedersen
Direktør, Social- og Sundhedsskolen Syd
73 33 43 00 | [email protected]