"En national strategi for offentlig innovation skal understøtte arbejdet med de store udfordringer"
Sune Knudsen, vicedirektør i Dansk Design Center, mener at en national strategi for offentlig innovation giver god mening. Så længe den kobles op på løsningen af de store udfordringer.
Billede: Sune Knudsen er vicedirektør i Dansk Design Center.
"Jeg tror ikke, tiden er inde til en helt separat innovationsstrategi. Vi har haft nogle stykker af dem, og de har bragt os et godt stykke af vejen – men nu skal vi noget andet."
Sådan siger Sune Knudsen, vicedirektør i Dansk Design Center, om behovet for en national strategi for offentlig innovation. Han tror, næste træk er at lave en innovationsstrategi, som er koblet meget tæt sammen med de overordnede udfordringer, vi står overfor:
"Klimakrise, demografi, FN's Verdensmål. Det vil være stærkt, hvis en strategi kan understøtte arbejdet med de missioner," siger han.
Skabe fælles strategisk retning
Det er omkring halvanden måned siden, at OECD offentliggjorde en undersøgelse af offentlig innovation i Danmark.
Undersøgelsen – 'Public Sector Innovation Scan of Denmark' – roste generelt det danske innovationsarbejde. Samtidig indeholdt den fem anbefalinger til at styrke det yderligere.
Heriblandt at lave en national innovationsstrategi, der kan skabe fælles strategisk retning og drive løsningen af de store, komplekse samfundsudfordringer.
Om OECD-undersøgelsen
- OECD's Observatory of Public Sector Innovation offentliggjorde den 24. marts en undersøgelse af innovation i den offentlige sektor i Danmark.
- Undersøgelsen er lavet med assistance af Center for Offentlig Innovation (COI) og bygger bl.a. på tal fra den danske nationale statistik over offentlig innovation (Innovationsbarometeret) og en lang række interviews med praktikere, eksperter og ledere fra den danske offentlige sektor.
- Rapporten fremhæver fem anbefalinger, der kan styrke det danske innovationssystem. Heriblandt en national innovationsstrategi, der kan skabe fælles strategisk retning og drive løsningen af de komplekse, samfundsmæssige udfordringer.
Skal tænke innovation ind
En sådan strategi vil ifølge OECD skulle kobles sammen med de andre anbefalinger: at styrke arbejdet med missions-orienteret innovation, opbygge kapacitet til fremtidsorienteret innovation, forbedre kapaciteten til evaluering, læring og spredning af innovation innovation samt at sikre konsekvent finansiering til offentlig innovation.
Sune Knudsen deltog i en workshop afholdt af COI og OECD forud for lanceringen af den nye undersøgelse. Han har siden nærlæst både indholdet og de fem anbefalinger.
"Det er meget spændende læsning. Rapporten peger på, at det næste ryk skal være på de store dagsordener. At vi får bragt innovation ind i eksempelvis arbejdet med missioner. Det synes jeg er super lovende. For vi står over for nogle meget store udfordringer, vi som samfund skal løse. Vi skal sikre os, når vi løser dem, at vi også tænker innovation ind i det – og ikke bare antager, at fordi vi siger, det er stort, så sker innovationen per automatik, siger Sune Knudsen.
Skal bygge videre på det gode arbejde
Sune Knudsen mener, at det er et oplagt næste skridt. For selvom OECD-undersøgelsen fremhæver Danmark som ét af verdens førende lande inden for offentlig innovation, må vi ikke selvtilfredse og læne os tilbage.
"Vi er kommet rigtig langt i Danmark med innovationen tæt på borgeren – og lad os nu bygge videre på det. Selvom vi taler om missioner, skal det ikke kun handle om top down-innovation, og så smider vi alt det andet, vi har opnået, ud. Vi skal tage alle de gode erfaringer, vi har opbygget gennem mange år – blandt andet øget empati og tæthed til brugeren og forståelse for brugerens virkelighed – og finde ud af, hvordan vi kan bruge det og koble det til missions-orienteret innovation. Så vi tænker hele værdikæden fra top til bund," sige han.
For vi er gennem årene blevet meget, meget bedre til for eksempel at lytte til brugerne og omsætte det, understreger Sune Knudsen.
"Vi skal tage alle de gode erfaringer, vi har opbygget gennem mange år – blandt andet øget empati og tæthed til brugeren og forståelse for brugerens virkelighed – og finde ud af, hvordan vi kan bruge det og koble det til missions-orienteret innovation."
Brug for innovation til at løse udfordringer
Derfor skal vi også bruge det perspektiv og omsætte det ind i arbejdet med en national innovationsstrategi og løsningen de store udfordringer, mener han.
"Det er meget vigtigt ikke at gøre det til enten-eller og sige: Tjek, nu har vi gjort det, det glemmer vi bare. Vi skal bygge videre på den platform, som er bygget på baggrund af den imponerende udvikling, der har været i Danmark i forhold til offentlig innovation," siger Sune Knudsen, der er medforfatter til to bøger om forandring i den offentlige sektor.
Han synes, det vil være "stærkt", hvis OECD's anbefalinger rent faktisk kan føres ud i livet.
"Det vil især være stærkt, hvis det står på en præmis af, at det ikke handler om, at innovation er godt, fordi innovation er godt. At det ikke bliver en værdi i sig selv – men at vi har brug for innovation til at løse de store udfordringer, vi står overfor, og for at nå de politiske mål, der bliver sat. Det må være præmissen for en national innovationsstrategi," mener Sune Knudsen.
Sune Knudsen: Innovation er en faglighed
For Sune Knudsen er det en kæphest at understrege, at innovation er en selvstændig faglighed.
Det er der brug for at blive mindet om særligt i en tid, hvor innovation i den offentlige sektor er blevet en del af hverdagen og driften.
"At arbejde med innovation kræver nogle særlige kompetencer. Nogle kompetencer, det tager tid at tilegne sig," siger vicedirektøren i Dansk Design Center.
"Man kan ikke alene forlade sig på de klassiske fagligheder: professionsfagligheder og administrationsfagligheder. De i sig selv kan ikke løse alle innovationsudfordringerne. Der skal simpelthen også være nogen, der har innovationskompetencer, for at det sker systematisk og systemisk," fortsætter han.
Sune Knudsen forklarer pointen ved at understrege, at de klassiske akademiske fagligheder i høj grad handler om at forstå bagudrettet. Ikke så meget om at skabe nyt.
Derfor er der behov for medarbejdere og ledere, der har reel innovationsfaglighed eller -kompetence.
Det gør sig også gældende, hvis vi vil blive endnu bedre til at sprede innovation, mener Sune Knudsen:
"Jeg tror, at en af grundene til, at det nogle gange stadig er svært at sprede innovation er, at man forsøger at sprede innovation mellem fag-faglighederne – professionsfaglighederne. Derfor bliver det nogle gange lidt svært at oversætte løsningen, fordi der er en masse proces i innovation," siger han og fortsætter:
"Hvis der ikke er en, der forstår innovationen – altså selve teknikken i innovationen – når man prøver at overføre en løsning fra én hjerteafdeling eller socialforvaltning til en anden, så kan det nemt glippe. Der er brug for nogen i den modtagende afdeling, der forstår innovationsaspektet i løsningen. Derfor tror jeg, at det at have en innovationsfaglighed og et innovationssprog kan hjælpe os til i højere grad at kunne sprede innovation."