Kvikservice sikrer hurtig udlevering af hjælpemidler

Målgruppe: Borgere med varige funktionsnedsættelser

Årstal: 2019

Værdi

Københavns Kommune har siden 2019 kørt tilbuddet Kvikservice, hvor borgere med varige funktionsnedsættelser kan ansøge om, få behandlet deres sag og udleveret et hjælpemiddel i én arbejdsgang. Det gør både processen hurtigere for borgeren og sparer kommunen for en række administrative processer, der er dyre i drift. 

Før

At få et hjælpemiddel kan være en langsommelig proces, da det typisk involverer, at en række forskellige aktører skal ind over sagen. Det er både dyrt i administration for kommunen og besværligt for borgeren at ansøge om selv små hjælpemidler.

Før Kvikservice blev indført, skulle borgeren først ansøge om et hjælpemiddel, hvorefter denne ansøgning skulle vurderes af en sagsbehandler, inden hjælpemidlet kunne leveres til borgeren fra Hjælpemiddelcentret. Herefter blev hjælpemidlet leveret til borgeren af en chauffør, der foretog en kort gennemgang af hjælpemidlet sammen med borgeren. Det var således ikke blot en langsommelig og dyr proces, men også en proces, hvor borgeren ikke havde mulighed for at prøve forskellige hjælpemidler af under kyndig terapeutfaglig vejledning. Det skete derfor jævnligt, at borgeren fik et hjælpemiddel, der ikke passede til dem, og processen skulle derfor startes forfra

Nu

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har med Kvikservice på Hjælpemiddelcentret sparet adskillige administrative led væk i udleveringen af hjælpemidler, hvor administrationsomkostninger til visitering og forsendelse eller levering overskrider prisen på selve hjælpemidlet.

Nu kan borgere med varige funktionsnedsættelser ansøge om, afprøve og få udleveret et hjælpemiddel samme dag. Borgeren kan møde op uden tidsbestilling på Hjælpemiddelcentret, hvor de i dialog med en ergo- eller fysioterapeut afprøver og udvælger det rette hjælpemiddel, som borgeren så kan tage med hjem. Medarbejderne vurderer selv borgerens behov og kan derefter finde det rette hjælpemiddel på lageret på Hjælpemiddelcentret. 

Den nye måde at tilgå borgerens ansøgning på giver borgeren en hurtigere og lettere adgang til hjælpemidler, mindsker sagsbehandlingen og reducerer distributionsomkostningerne, da borgeren selv bringer hjælpemidlet hjem. Derudover giver det borgeren mulighed for at prøve en lang række hjælpemidler og finde det, der passer bedst. Det reducerer risikoen for, at borgeren skal have byttet hjælpemidlet.

Kvikservice er inspireret af Frederiksberg Kommunes lignende løsning, og flere andre kommuner i landet anvender modellen. 

Det kræver kun få ressourcer at indføre servicen, primært til indretning af lokaler og lagerstyring. Hjælpemiddelcentret i Københavns Kommune sparer i grove træk en million kroner årligt ved hjælp af Kvikservice. Besparelsen består primært af reduceret sagsbehandling, men der er også besparelser på opfølgningsbesøg, levering, transport til borger og ombytning af hjælpemidler. Besparelserne mere end opvejer udgifterne.

Praktisk info

Hvis du gerne vil vide mere om løsningen, så kontakt:

Didde Neuchs Christensen

Centerchef

Hjælpemiddelcentret, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune

21 71 02 28

[email protected]